Tuesday, May 21, 2019

Mazăre, Constantin, Postelnicu

(Atenție pentru cei care traduc cu Google Translate. Am încercat chiar acum și deși majoritatea frazelor sunt traduse foarte bine, unele, în mod inexplicabil, comparativ cu celelalte, sunt complet greșite).

Voi scrie această postare progresiv, deci voi adăuga mereu ce îmi amintesc sau ce materiale mai găsesc. Am mai scris pe acestă temă pe fb sau g+ care s-a închis. Să încep cu o poză care eu cred că este a lui Nicușor Constantin (Constantin din Constanța). 2 Mai 2014. În acea perioadă el se afla într-adevăr în SUA. Poza este făcută din apartament printre jaluzele, tipul avea bărbiță, este greu de spus. În acea perioadă în apartamentul de dedesubt locuiau diverse persoane (sau numai se arătau), îmbrăcați aproximativ la fel, cu aceeași mașină încercând destul de rudimentar să pară aceeași persoană. În mod similar se întâmplă și aici cu apartamentul de deasupra.

Dar a mai fost un tip la 6 ianuarie același an, care a mers la scara vecină

La apartamentul 5 (lângă cel de dedesubt) era un tip care semăna cu "jurnalistul britanic" mort în Florida, Andrei Postelnicu. Andrei Postelnicu era din Constanța și era nepotul "profesorului" nostru de cineclub de la Casa Pionierilor din Câmpulung, Ferdinand Mikitovici. Numai că el la rândul lui semăna mult cu Roman Polanski (până aici e destul de simplu, să vedeți ce mai urmează).

Mai era la Școala Generală Nr.1 dar la altă clasă o învățătoare care semăna cu... Sharon Tate, fosta soție a lui Polanski care a fost declarată ucisă de extremiști de dreapta din SUA.

Nu știu dacă a fost el, dar în fiecare zi, pentru câteva ore bune se auzea pe deasupra un avion care mă înnebunea. Tot un Piper ca cel în care a zburat ultima dată în Florida. O tipă care poza în prietena lui care am identificat-o recent ca Samantha Fish, o cântâreață de blues.

În acel apartament am fost afumat ani de zile. La propriu, la scara vecină erau șemineuri la nivele mai de jos iar coșurile treceau prin pereți. Probabil unul din ele era spart și fumul intra în pereți și ajungea la noi. Pereții (partea de ghips s-au făcut maro). La un moment dat am acoperit niște găuri mari în debaraua de haine din dormitor și baie și a devenit mai suportabil. Când m-am mutat aici în Tualatin și am avut mașină de spălat în apartament (înainte spălam rufele acolo într-un apartament amenajat ca spălătorie, cu fise), am spălat totul de mai multe ori și timp de un an toate hainele încă au mirosit a fum. Fumul avea și o componentă care mă făcea high tot timpul. Dacă asta se poate numi tortură? Dar cred că se poate numi lejer tortură.

Apartamentele erau numerotate pe două scări, din stânga jos începea 1, 2 iar 3 și 4 erau la scara vecină, apoi iar 5, 6 la noi. La 1 nu stătea nimeni, la 2 un ninja, la 3 veneau tot felul de invitați, la 4 nu știu, la 5 o studentă dislexică iar după ea Postelnicu cu Samantha, la 9 la început a fost o tipă care semăna cu Lindsay Lohan iar după cu Kelly Clarkson. Fotografie din 1 August 2013.

Tipa de la 9, 6 iunie 2014

Aceeași? tipă de la 9, în 25 august 2013

Pe 25 Octombrie 2012 (Ziua fostului rege Mihai I) am avut tot așa (cum au fost ultimele încercări, începând din 10 mai anul acesta) un accident. În ziua aceea era mai mult fum ca în ultimii ani cât am stat acolo. Spre seară am mai băut și două pahare de vin (care totuși, datorită diurezei, îmi făcea bine, căci se mai eliminau chestiile din fum, cel mai probabil marijuana, cocaină sau amfetamină). Mi-a venit așa o idee și am pornit într-o plimbare cu camioneta de vreo 20 mile până în estul Portlandului, să văd dacă nu e cineva la biserică (Sfânta Maria, Stark St.). La a doua intersecție am oprit dar cam departe și am pornit din nou să văd mai bine cum vine traficul din stânga. Un tip într-o mașină Nissan Z, care sunt mașini foarte grele și puternice (imită Porsche-ele) cu un șasiu masiv cu bare profil curbate a pornit de pe loc și a intrat din spate în bara mea de protecție. Camioneta la fel, nu ca mașinile, are șasiu masiv din bare profil. M-a mutat un metru înainte deși aveam piciorul pe frână și mi-a cam scuturat gâtul și mandibula. Am avut ceva dureri 2 săptămâni dar nimic altceva. Imediat ca din senin a apărut și un martor care normal îi lua apărarea celuilalt. Mi-au sărit luminile de la număr și atât. Nu am chemat poliția fiindcă eram băut. Am fost la poliție câteva zile după, mi s-a dat un număr de caz și asta a fost. Tipul părea musulman asiatic. Cred că a vrut să mă împingă puțin înainte în intersecție ca să mă ia o mașină care venea cu viteză din stânga.

În același loc, în 14 februarie 2014 era să mai am un accident (bine, faze mai simple sunt practic în fiecare zi și de mai multe ori pe zi, cele mai multe ori opriri neașteptate ale traficului din față în timp ce pe trotuar apar tot felul de distrageri). Un Cadillac negru cu luminile din față modificate (mașini foarte grele, până la 2,3 tone), care abia se vedeau a venit din stânga. Tot așa eram high, de la fumul din pereți și mai aveam și camera mică în mâna dreaptă, nu mai știu de ce (pe atunci o AGFA de 14 MP și 70 de dolari, o cameră foarte interesantă, defuncta marcă germană AGFA, made in China bineînțeles dar foarte bună) și l-am urmărit și l-am prins la un semafor. 

Pe 9 noiembrie 2014 am scris o postare care se numește Tehnoton. Acea postare conține ideea că în liceu am fost înr-o clasă specială, în liceul Tehnoton din Iași, perioadă care s-a suprapus în mare cu prezența lui Iliescu la Iași. Acea postare conține ideea că am fost coleg cu multe persoane, foste staruri dar și staruri în devenire. Acea postare conține și unele greșeli, nu sunt toți identificați corect, precum și unele dubii la alții.

...va continua...
(dar probabil nu aș termina niciodată, au fost sute de faze care s-au întâmplat numai în perioada aceea, februarie 2010, septembrie 2015, din cauza timpului și fazelor zilnice curente pe care tot așa le selectez foarte mult).

Sunday, May 19, 2019

Cum să verifici injectoarele

Astăzi am aflat rezolvarea la o problemă care m-a costat de-a lungul timpului mulți nervi și bani. Cum să verifici injectoarele, alte componente din sistemul de alimentare fără nici un instrument sau echipament.

Este important să ai injectoarele în perfectă stare de funcționare fiindcă ele sunt principalul component care determină funcționarea optimă sau în caz opus consum ridicat și pierdere de putere.

Toate mașinile fabricate după 90 nu mai au carburator ci injectoare. În rezervor se află o pompă care trimite benzina de data asta sub presiune mai ridicată (nu ca la mașinile pe carburator) în injectoarele montate în galeria de admise la fiecare cilindru, chiar lângă supape.

Presiune suficientă pentru pornirea motorului rămâne în sistem câteva ore după ultima oprire a motorului. Se poate face următorul test foarte simplu de către oricine doar prin scoaterea siguranței de la pompa de benzină.

Dacă motorul nu pornește fără pompa de benzină (care se deconectează prin scoaterea siguranței) pentru măcar o secundă la o oră-două după ultima oprire atunci știm sigur că avem o scurgere într-unul din aceste componente care împreună închid sistemul presurizat: Injectoare (scurgere în admisie), regulator de presiune benzină (scurgere în rezervor) sau chiar pompa (tot în rezervor).

Nu există nici o scurgere vizibilă din exterior.

Injectoarele de obicei sunt instalate pe o conductă (fuel rail). Sunt două sisteme, cu retur și fără retur. La cele cu retur conducta cu injectoare are intrare (dinspre pompă) și ieșire, cu un regulator de presiune și o țeavă care merge înapoi în rezervor. Presiunea pe conductă la injectoare este în jur de 3 atmosfere deci puțin mai mare decât cea de la cauciucuri. La unele mașini există un port (asemănător cu ventilul de la cauciucuri) unde se poate conecta un manometru și citi presiunea. Presurizarea se face prin învârtirea cheii în poziția contact, când se aude zumzetul pompei în rezervor, care se oprește după 2 secunde dacă nu se pornește motorul. Însă partea interesantă este măsurarea presiunii cu motorul pornit și accelerat la 2-3 mii turații pe minut pentru a se urmări dacă presiunea nu scade cu deschiderea progresivă a injectoarelor. Însă eu propun în această postare o metodă de verificare a presiunii fără manometru, care este valabilă și pentru mașinile care nu au acest port unde trebuie conectat.

Computerul de bord deschide injectoarele la fiecare admisie, un număr de milisecunde în funcție de regimul motorului. La ralanti, ceva în zona 1-2 milisecunde, și se poate ajunge la 10 ms sau mai mult în funcție de cât de mult se apasă pe pedala de accelerație și cât aer intră în admisie prin acel fluture care se deschide prin apăsarea pedalei.


(Mai multe vizualizări despre cum funcționează un motor aici).

Deci la ralanti, să zicem la 800 de ture pe minut (diferă în funcție de tipul mașinii) avem 13 ture pe secundă, fiecare cilindru deci având aprox 7 admisii pe secundă. Deci injectoarele la ralanti se deschid 1-2 ms de 7 ori pe secundă iar aceasta poate merge la 10 ms de 20 sau mai multe ori pe secundă. Deci injectoarele sunt închise în cea mai mare parte a timpului.

Un injector bun trebuie să îndeplinească două condiții. Să producă un spray foarte fin, aproape de vaporizare atunci când este deschis și să nu aibă scurgeri atunci când este închis. De obicei când apare scurgere, și spray-ul este de proastă calitate.

Scurgeri înseamnă picături de benzină în admisie care nu sunt vaporizate și care ajunge în cilindru la deschiderea supapei ca exces, nu are timp să ardă și arde mai departe (oxigenul este totdeauna în exces și ajunge și pentru arderea surplusului) în afara cilindrului pe galeria de evacuare sau în catalizator și în final avem consum crescut precum și creșterea temperaturii catalizatorului și uzura prematură a acestuia dar și încălzirea altor componente pe lângă catalizator cum ar fi transmisia și ambreiajul.

Arderea pe galeria de evacuare mai înseamnă și presiune crescută în galeria de evacuare cu posibilitate de scurgere pe la garnitură caz în care gaz de eșapament poate ajunge în cabină, derutarea senzorului de oxigen, evacuare îngreunată cu pierdere de putere.

Unele mașini au afișaj la bord cu consumul instant sau media pe deplasare. Acest indicator vine din computer care controlează timpul și momentul deschiderii injectoarelor. Dar când computerul nu știe că există o scurgere de benzină consumul calculat la stația de benzină va fi mai mare decât cel afișat.

Astăzi din pur noroc dar și mult interes (am schimbat recent toate 4 injectoarele care m-au costat 500 de dolari, 125 bucata) am aflat un truc pentru verificarea injectoarelor pentru scurgere care în general apare când depuneri din benzină împiedică închiderea completă a plungerului.

Aveam deci un mic rateu parțial pe un cilindru care de obicei se simte ca ușoare scuturături intermitente la ralanti sau întreruperi în sunetul "rotund" al eșapamentului. Am scos deci (foarte ușor, două șuruburi și un conector cu arc dar atenție, trebuie întâi depresurizat sistemul și de aici mi-a venit ideea) injectoarele și am încercat să  le curăț pe cele vechi sub presiune cu un spray cu solvent cu un adaptor și o baterie de 9 V pentru a le deschide după cum am văzut într-un video pe youtube (how to clean injectors).

Deci scoți injectorul și îl conectezi cu un adaptor (furtun de vacuum, siringă) la un tub de spray cu solvent și îi conectezi cele 2 contacte la o baterie pentru a deschide injectorul și urmărești calitatea spray-ului. Astfel se poate vedea și dacă are scurgere. Se repetă operația până se curăță. Când am scos injectoarele împreună cu conducta (fuel rail) toate aveau benzină care ajungea până la inelele de etanșare iar unul din injectoare era puțin înfundat.

Dar atenție. Presiunea din tubul de spray cu solvent nu trebuie să depășească presiunea de lucru a injectoarelor. Mai mult decât atât. Dacă micro-filtrul este puțin înfundat iar injectorul este acționat continuu prin acea baterie, s-ar putea chiar la presiunea de lucru dar în regim continuu micro-filtrul să cedeze iar la unele injectoare filtrele nu se pot înlocui. La multe tipuri însă filtrul se poate scoate înainte de punerea sub presiune cu solvent.

Deci cum se face depresurizarea. Am aflat în același video. Se scoate siguranța de la pompa de benzină (în cutia cu siguranțe se află sub capac o schemă, se caută "fuel pump" sau cum o fi în germană) și apoi se pornește motorul. Motorul, dacă injectoarele, regulatorul sau pompa nu au scurgeri și a fost pornit recent, va porni și va merge câteva secunde.

La vreo câteva ore după ce am schimbat injectoarele am avut o bănuială și m-am dus să iau un eșantion de benzină să văd prin evaporare dacă nu are apă sau ulei mai ales că acum știam ce ușor se deconectează conducta într-un mic container (un fund de sticlă mică de plastic) undeva afară să o las să se usuce și să văd ce rămâne. Mai întâi depresurizarea, apoi deconectarea conductei pentru a colecta puțină benzină. Deci motorul a pornit la o 4 ore de la ultima pornire și a mers câteva secunde fără pompă. (Nu am găsit nimic în benzină).

Pe această idee merge și testul meu. În funcție de tipul mașinii, presiunea în sistemul de alimentare trebuie să se păstreze câteva ore.

Dar dacă motorul nu pornește fără pompă pentru măcar o secundă la o oră-două după ultima oprire atunci știm sigur că avem o scurgere undeva într-una din cele trei componente (injectoare, regulator sau pompă). Cu chestia asta putem merge la un mecanic. Pentru cei ce se simt aventuroși:

Injectoarele împreună cu toată conducta la unele tipuri de mașini se scot foarte ușor din admisie prin tragere (dar dacă sunt vechi, se poate folosi puțin ulei penetrant la inelele de cauciuc). La unele tipuri de mașini însă trebuie demontată admisia.

Se scot împreună cu conducta la același interval de timp de la presurizare la care se mai poate face o pornire de sub o secundă (se află prin încercări repetate) și se urmărește dacă există benzină pe vârful unuia din injectoare. Însă atenție, suflați bine cu aer comprimat spațiul din jurul injectoarelor (sau un spray cu "aer" comprimat pentru a îndepărta praful și alte chestii depuse acolo înainte de a scoate injectoarele pentru a nu crea probleme în plus prin introducea lor în admisie).

Însă atenție, motorul trebuie să fie rece și un stingător sau o găleată cu apă la îndemână în caz de ceva.

Inelele de cauciuc pentru etanșare ale injectoarelor, uzate sau presate, (deformare cu pierderea elasticității) pot crea de asemenea scurgeri de vacuum (intrare de aer ne-măsurat de computer) cu derutarea computerului și creșterea consumului, iar dacă scurgerea e inegală, o de-balansare a motorului, cu vibrații și toate problemele, inclusiv îngreunarea condusului la viteze mari (nu e cazul României). Pierderi de vacuum cu creșterea consumului mai pot apărea pe oricare din sistemele care folsește vacuum, de la frână la supapa de recirculare a eșapamentului în admisie (EGR, pe furtunul de semnal dar și pe conducta de gaze recirculat) și până la comanda clapetelor de dirijare a aerului.

Mai există mașini mai noi cu injectoare direct în cilindru, GDI sau Gasoline Direct Injection. Nu am văzut cum arată aceste injectoare. La ele mai apare o problemă. Toate mașinile inclusiv cu GDI au un sistem de returnare a gazelor scăpate pe lângă pistoane în motor înapoi în admisie (PCV sau positive crankcase ventilation). Însă aceste gaze conțin și vapori de ulei care se poate condensa pe pereții galeriilor de admisie mai ales când acestea sunt în fața motorului din direcția de deplasare a aerului, iarna în timpul când totul este rece. La mașinile cu injecție în admisie benzina spray-ată de injector are și rolul de curăța supapele. La mașinile GDI puțin mai uzate unde injectorul este în cilindru, deci după supape, acest ulei se carbonizează și poate afecta funcționarea supapelor.

Bineînțeles mai există și situația când bobina injectorului este întreruptă, iar motorul va merge doar în 3 cilindri (sau n-1 la cele cu mai mulți de 4 cilindri)  și asta este foarte ușor de văzut (simțit) pentru că mașina se va scutura. Se poate verifica ușor care cilindru prin măsurarea cu un ohmmetru pe conectoare.

După cum am spus, o altă indicație a unor mici scurgeri la injectoare este neconcordanța între consumul mediu afișat la bord și cel calculat la stația de benzină. Fiecare dintre fericiții posesori ai unei mașini uzate ar trebui să apese butonul de reset la kilometrajul de cursă după ce și-a notat kilometrajul la fiecare alimentare și să împartă la numărul de km parcurși. Dacă nu concordă se trece la procedurile descrise mai sus. Dacă mașina nu are display pentru acest parametru al computerului se poate conecta un laptop sau tabletă sau telefon la computerul mașinii cu ajutorul unui conector bluetooth care se găsește pe Amazon. Cu acest conector și al unor aplicații (link-uri mai sus, o recomand pe cea pro de $2.99 de la Microsoft pe laptop) se poate citi nu numai acest parametru ci și toți ceilalți, de la codurile de eroare (cu posibilitatea ștergerii) după aprinderea lămpii de bord la timpul de deschidere al injectoarelor la diferitele regimuri ale motorului până la toți senzorii, inclusiv cei de oxigen montați pe eșapament înainte și după catalizator. Standardul OBDII a apărut în 1996, deci toate mașinile după acel an au acest port (de obicei sub bord în stânga volanului).

Atenție, la mașinile controlate de computer fabricate după acel an faptul că motorul are turația constantă și la valoarea nominală la ralanti și lampa de bord nu e aprinsă nu înseamnă în mod necesar că nu există un din component ca de exemplu un injector care nu funcționează perfect sau nu există o scurgere de vacuum pe undeva care toate se traduc în consum crescut și uzare prematură.

La schimbarea uleiului nu puneți niciodată ulei în motor peste limita de sus de pe jojă. Aceasta va mări și mai mult presiunea inevitabilă datorită scăpării de gaze pe lângă pistoane, prin micșorarea volumului liber din motor, cu crearea de scurgeri de ulei peste garnituri (chiulasă, baie ulei, arbore cotit, în admisie prin PCV care colectează gaze de deasupra chiluasei unde pot apărea stropi dacă motorul este prea plin) precum și "înfundarea" motorului, care se simte la apăsarea pe accelerator. Mai apare o problemă. Dacă uleiul este prea sus în baia de ulei mișcarea arborelui cotit cu balansoarele provoacă spumarea uleiului. Deși uleiurile moderne au aditive anti-spumare la fel ca și detergenți (care la fac și foarte corozive pentru contacte electrice dacă ajung pe ele sprayate de aerul care curge cu viteză sub capotă de la garnituri care curg) în anumite condiții se produce spumă în baia de ulei care se vede pe jojă dacă se verifică după o accelerație chiar la ralanti. Spuma în ulei dacă trece de pompă și filtru poate provoca reducerea lubrifierii la lagăre (chiar dacă presiunea pe manometrul de bord și sensorul de presiune e corectă).

Eu pun totdeauna puțin sub limita superioară și asta ajută puțin la scăderea consumului.

Schimbați și filtrul odată cu uleiul. Un filtru înfundat poate contribui la scăderea presiunii uleiului din lagărele arborelui care sunt presurizate prin niște galerii în interiorul acestuia de la pompa de ulei, iar acest filtru este între pompă și restul sistemului. Unele mașini au pe bord manometru pentru presiunea uleiului în lagăre care normal crește cu accelerația de la aprox 2 atmosfere la ralanti la 7-8 la turație mare.

Schimbați filtrul de benzină la intervalul recomandat. Un filtru înfundat poate contribui la scăderea presiunii la injectoare în timpul accelerației, chiar dacă presiunea pare normală verificată cu motorul oprit (metoda de mai sus), prin derutarea computerului. Filtrul de benzină se află sub mașină între rezervor (pompă) și injectoare, dar uneori este sub capotă, de mărimea unui borcan de 3-4 sute mg și se schimbă ușor de către oricine, cu respectarea unor norme de siguranță, ca de exemplu depresurizarea și având la îndemână un stingător.

Imaginea arată injectoare noi scoase din admisie împreună cu conducta (rail) sub presiune. Nu există scurgeri de benzină.

Imaginea arată un stop cadru dintr-un video în admisie prin gaura injectoarelor la un Hyundai 2013 Elantra 1.8 cu 90k km. Uleiul provenind din condens din sistemul PCV s-a întărit pe tija unei supape și o face să ezite la deschidere (acțiunea pe arc). Pentru că mașina are 2 supape pe admisie și două pe evacuare (16V) cealaltă supapă preia cumva funcția și nu e mare diferență decât un mic zgomot și o mică ezitare și vibrație a motorului.

Aici se vede aprox 200 ml de ulei pe care l-am scos luni diminața (20 mai) la 6:30 cu o mică pompă electrică prin gaura de jojă după ce am constatat că nivelul la jojă a crescut în mod misterios, de la puțin sub, la puțin peste (măsurat pe loc drept). De asemenea mașina mergea cam înfundat, dar nu am avut timp încă să o conduc (a mers Angela cu ea la servici iar seara am avut alte probleme de rezolvat).

Friday, May 17, 2019

Fake Jews Acting (warning)

Didn't know Justin was a Jewish name. Didn't even know his wife's name is Jessica. Why should i have. And mostly he doesn't strike me as one (Didn't know much about Jews and the big fuss until recently but i remembered those who i knew in the past and they are completely different. If those were real too). And i will try to prove is a fake fuss. Part of a larger (huger) i could say ongoing and ever increasing coordinated action to defame and eliminate Jews from mostly Christian public' conscience and respect area.

So the bad fake Jew Justin whose music i first kinda liked but started to hate ever since the song with Jay-Z, Holy Grail. (Mal means bad in French). They are both overdoing it especially JayZ when he self congratulates in demotivating derogatory collectively self defaming or/and even threatening words. The Nirvana quote.

Actually JayZ kinda specialized in that. But it's really hard to say it cause it was hard to prove it to myself in the first place.

Real life events designed to outline an idea or "to make a point" (a masonic expression). Mostly subconsciously but not really since everybody in the end says. Yeah it's the Jews and they are defended by Federal Government.

I think everybody by now knows what i'm trying to say. Bai bai bai.

The song. The same idea. Scenes that outline the lyrics. By by but so gay! Is the seducing woman following the synced guys Aryan? And the irony. He is really just a puppet. A very talented, strings attached and all, puppet.

Tuesday, May 14, 2019

Iaziges

I always hoped and still do i will be able to see one day animated maps with sliders on Wikipedia showing the whole history of the whole world. Maybe i will try something myself, got to look for suitable software. Until then here are some maps from Wikipedia showing the history of a forgotten people, of which might have remained only the name of a city in eastern Romania.

Tisia Valley, an ancient European territory inhabited by Indo-Europeans since at least 200 BC. In 124 this Roman map shows them present on Tisia valley, west of Roman province Panonia. Sarmatians have already been pushed there by the Goths. Iazyges which are also from the family of Sarmatians moved north. But i think it's wrong what they say in Wikipedia about Sarmatians being Asians. Sarmatians on this map sit on the place where the Indo-European migration started maybe four thousand BC and Persian of Farsi is an Indo-European language. It is highly unlikely they left and came back later on the same place. Whatever, i don't want to dig further in this direction.

Later at 337. Diga del Diavolo is the Italian name for the Roman fortifications originally called limes Sarmatiae
The fact the Goths are shown on this map as inhabiting what is now southern Romania does not mean they were the majority of people there but just one of those conquering minorities which vanished soon after (that's why it's not correct to call it a migration cause it was just a prolonged raid of a warrior elite). Goths allied themselves with free Dacian tribes to push back the Romans out of Dacia around 271.

According to accepted theories, Indo-European migrations started north of Black Sea around 4000 BC.

In 5th century AD Pannonia was ceded by Romans to Huns (probably first documented land for peace type of exchange in history) after Huns raided the eastern and western Roman Empire for about 100 years. And Huns, yes, are from central Asia but the name and antropology suggest... something else.

We don't see Iaziges no more in the last map after the remaining of the Huns set on their place. However there is a city about 100 miles east from where the purple line or 20 miles at the right of the green little square on the map above called Iași.

Very few of the old huns contributed to forming what today is known as Hungary around year 1000. Modern Hungarians call themselves Magyars, which coincides with the name of a people from Nepal, Magars, who (probably) came and again raided Europe (Holy Roman Empire this time) for another hundred years until year 1000 and settled in the same place where Iaziges and Huns lived before.

Magars, a people which still live today around the place where Buddha Siddhartha was born around 500 BC. The capital of Hungary was initially an old fortress from around 13 century called Buda. The bizarre addition to the name most like a reverse psychology type of effort to cover its origin was done in late 19 century. But this is a different story i told many times.

As for the official theory for the name of the city Jassy:

«"Scholars have different theories on the origin of the name "Iași". Some argue that the name originates with the Sarmatian tribe Iazyges (of Iranian origin)"». Not Iranian but of common Indo-European origin. Don't know about the Latin hypothesis, but the fact that our Ovid mentioned it 2000 years ago means it was there.

Povestea canapelei

Într-o zi, prin 2009, înainte de moartea lui Michael Jackson, m-am săturat de canapeaua veche, mi se părea că pute. Am avut și un episod ciudat, canapeaua era din lemn și avea brațele ca de fotoliu din placaj sau carton cu colțuri, deci numai buretele era rotunjit. Am adormit odată cu gâtul pe unul din acele colțuri, băusem și un pahar de vin, o excepție căci pe atunci nu beam.

M-am trezit la un moment dat (decembrie 2008 cred) cu pulsul 180-200 (aveam oximetru care arăta și pulsul). Era iarnă, gheață, am sunat la salvare, mai sunasem de foarte multe ori înainte cu atacuri de anxietate și de obicei veneau exemplar, în 5 minute. Auzeam sirena la un minut după ce sunam. Dar în noaptea aceea nu mai venea. E drept că era și polei. Între timp am mers și la toaletă, tot așa, aveam frecvent constipație și obstrucție intestinală. Nu mai venea salvarea nici după 10 minute așa că m-am urcat în camionetă și am plecat singur. Parcă eram pe automat. Încercam să respir cât mai mult, cu oximetrul pe un deget. Gheață groasă pe parbriz, conduceam cu capul afară. Polei pe drum, derapam tot timpul, m-am întâlnit cu salvarea. Dar am apucat să ajung pe autostradă (în SUA autostrăzile trec prin centrele orașelor mari, nu le ocolesc) eram la 3 mile sau 3 minute de spital. Am ajuns la spital cu puls 180, m-au băgat într-o rezervă, am sunat-o pe Angela și am chemat-o, doctorul m-a speriat, eram foarte paranoic pe atunci, mi-a spus "că are un medicament foarte puternic și poate să mi-l facă numai intravenos, am refuzat", mi-au făcut analize, am stat așa cu pulsul acela o oră poate două. La un moment dat a mai venit o doctoriță, o negresă, discuta cu doctorul, am auzit ceva că "we may need to put him to sleep", după care negresa aia foarte urâtă și neagră a venit spre mine, m-a împins, m-a dat la o parte ca să treacă undeva, și m-a enervat așa de tare încât pulsul mi-a revenit la normal într-un minut. Am mai stat vreo jumătate de oră și am plecat acasă. Fibrilație arterială cu răspuns ventricular rapid. Cred că mi-am strangulat nervul vag parasimpatic (cred că pe stânga, nu mai știu care) când am dormit cu gâtul pe colțul ascuțit de sub burete al mânerului.

O fază similară, cu o zi înainte să moară tipul care a inventat băuturile sportive Gatorade (care au ceva minerale, adică sodiu și potasiu ca să înlocuiască mineralele pierdute în timpul efortului și transpirației).

Nu mai știu dacă înainte sau după. Am avut un scurt job la GE cu Angela unde m-au luat niște dureri fantastice de spate. Nu mai puteam să mă mișc. M-am dus la un ecograf și a venit o asistentă (tehniciană că așa-i aici, nu fac doctorii ecograf) și avea o mașină uriașă Siemens și nu prea se pricepea și mi-a luat toate organele la rând și s-a oprit la rinichi unde a stăruit minute în șir. Începând din acea zi urinam câte 4 litri pe zi și am început să beau apă normal să înlocuiesc pierderile iar după vreo lună pulsul mi-a scăzut la 40 sau chiar sub, și mă speriam și începea să crească iar. M-am dus la urgențe, m-au pus pe un monitor și au setat o alarmă la 50. Când ajungea la 50, suna alarma, eu mă agitam și îmi creștea iar. Doctorița m-a trimis acasă și mi-a spus să beau Gatorade. A doua zi am văzut știrea cu tipul care a inventat Gatorade a murit.

Vara următoare după faza cu fibrilația (am să pun data mai târziu), am fost la IKEA să luăm o canapea nouă. Am găsit ceva, cu bare de metal și mult mult burete. Când am desfăcut-o acasă puțea așa de tare a formaldehidă cred încât nu puteam sta în aceeași cameră cu ea. Am încercat și am pus o bucată din aceea de burete (era formată din mai multe bucăți acoperite cu ceva textil) în cadă și am spălat-o însă nu am mai reușit să o usuc nici într-o săptămână așa că le-am dus pe toate înapoi la IKEA, inclusiv bucata aceea udă.

Deși nu puteam suporta reclama la Furniture Connection, după multe căutări în alte părți am ajuns la ei (era o tipă care țipa cu o voce foarte stridentă, chiar patroana și în ziua aceea cred că era prezentă în sala/depozitul acela cu multe saltele care erau doar pentru a le alege, canapeaua am luat-o din altă parte). Cuvântul Connection conține în el la început cuvântul con, care în engleză înseamnă înșelătorie artistică și se termină în ion. Dar să vedeți logo-ul. Xenu? Xion?

Deci am luat o canapea care e formată aproximativ din 3 fotolii cu mult metal, foarte grea. Îmi amintesc acum. Fiindcă era în ziua în care a murit Michael Jackson și am trecut printr-un cartier de negri cu cutia aia în spate la camionetă ca un sicriu. Ghiciți ce s-a întâmplat. Puțea la fel de tare cu cea de la IKEA. Am reușit să o scot pe ușa de la balcon unde a stat vreo lună cred și era vară și niște temperaturi de 100+ de grade Farenheit (38 Celsius) și mirosul a mai dispărut și am putut s-o duc în sfârșit înăuntru.

Fotoliile din margine se transformă în pat (recliners) dar eu dorm pe ea ca să mă uit la TV înainte de a dormi, transversal, adică pe toate cele 3 fotolii. Una din barele acelea de metal stau exact în dreptul zonei lombare/bazin și am făcut un fel de sciatică, cu o paralizie parțială a ultimei părți a colonului care a început din 2007, aia îmi aduc aminte sigur.