Dressed to kill...
1:19 Există o conspirație, există o ocultă dar sunt atât de complicate (și se complică în continuare) și incredibile și sunt implicați atâția încât nu cred că cineva le poate descâlci timp de o viață. De fapt, pe asta se mizează.
12:25/10:25 Ghe spre înciudarea limbilor. Ghei or ghey, Ge orgie. (Căci gheii nu sunt ai noștri, n-au fost ai strămoșilor noștri). Pornit de la cel mai bad text citit vreodată de mine în Cațavencii. (V-ați gândit vreodată măcar ipotetic la... înlocuirea u-ului subliminal din numele locului nașterii lui Creangă de-a dreptul cu un o?). Că de homo sapiens (care știe) sau chiar homo erectus nu prea am chef să discut acum.
1:28/11:28 În sfârșit mi-a picat și mie fisa după ce am scris ieri cu piesele de schimb, de ce nu pot călători românii fără viză în SUA. Ca să nu vadă prea multe. Ca SUA să fie menținută în zona mitului.
Sunt multe chestii de văzut în SUA, dar chestia cu piesele de schimb și modul de a le procura e cea mai tare. Încercați să vă imaginați multitudinea de tipuri de mașini care circulă aici. Zeci de branduri, majoritatea de import (Japonia, Korea). Fiecare brand are vreo 10-20 modele, cu versiuni, care se schimbă în fiecare an. Unele piese se păstrează de la un an la altul, de la un model la altul, altele se înnoiesc. O mașină are în jur de 30k piese. Nu știu, nu pot să calculez câte tipuri de piese diferite există în depozitele din SUA, dar este un număr astronomic. Și totuși, dacă te duci la un magazin de piese de schimb, nu pleci cu mâna goală. Asta și fiindcă ei le au pe cele care se cer cel mai mult, pentru restul, se face (se făcea) o comandă, care era onorată de obicei în câteva zile. Acum, cu internetul, e-commerce, Amazon, ebay, totul se schimbă într-un ritm accelerat. Deci chestia asta m-a impresionat cel mai mult de la început. În SUA nu poți să trăiești fără cel puțin o mașină în stare de funcționare pe job în familie. Orice american e șofer profesionist iar mulți, mecanici amatori.
Autostrăzile. La fel de impresionant. Peste 70k de mile de autostrăzi, plus multe alte drumuri expres, cu un total de... 253.832 km. Pentru comparație, Germania are 9k km de autostrăzi. Autostrăzile nu ocolesc centrele marilor orașe, ci trec de-a dreptul prin ele, unde câteva ore pe zi devin impracticabile. Prin Portland de exemplu trece I5 de la nord la sud (I de la interstate) cele nord-sud sunt numerotate din 5 în 5, de la vest la est), dar Portland are o variantă ocolitoare, 205, pentru tir-urile care merg din California la Seattle și invers. 84 pleacă spre est chiar din centrul Portlandului, deci nu e așa de mare problemă. Pe harta asta pe lângă freeways (autostrăzi, cel puțin 4 benzi, două pe sens, fără taxe, fără semafoare, fără intersecții) sunt trecute și highways, adică drumurile expres, care mai au intersecții și uneori, mai rar, semafoare.
Majoritatea transporturilor de marfă se face pe drumuri (freeways, highways), cu tir-uri, ceea ce le și degradează. Rețeaua de trenuri este foarte slab dezvoltată.
Casele de lemn. Majoritatea locuiesc în aceste case, cu ceva spațiu în jur, dar mulți români ar fi șocați să vadă casele americanilor. Arhitectură de vis, materiale de cct. Pentru ele, plătesc rate toată viața (mortgage). Dacă rămân 2 luni fără serviciu, sunt șanse mari să ajungă în stradă. Dacă ești nervos (de la praful de izolație) și tragi un pumn în perete, faci gaură.
Prețul la benzină și la hrană. Acum, s-a mai schimbat, dar tot e jumătate față de Europa, era cam un sfert.
Prețurile la mașini și electronice. Tot așa, cam jumătate.
Homeleșii de sub poduri la autostrăzi. În cea mai bogată dar și cea mai îndatorată țară din lume, mulți locuiesc... afară. În ultimul timp, s-a înrăutățit.
Imigranți din toată lumea, dar mai ales din Asia. Ajunși în SUA, românii și-ar putea face o idee ce sunt, cum arată și ce vor aceștia. Jumătate din colegii de la joburile de producție (manufacturing) sunt asiatici.
2:14 Two or three days after i wrote here, i got my LPNs in the mailbox. However, the part for my car (motor mount) i ordered on ebay on 6 not knowing it was coming from Korea with Rincos, is stuck at Portland Airport since 15 (last update on their tracking system), not being picked up by the local delivery service, most likely USPS. Without that motor mount, i have moderate problems steering at high speed (above 50 mph) (mostly annoying), because engine oscillates and engine is bolted to the transmission that contains the differential where from the half shafts transmit kinetic energy to the wheels. If there's an oscillation at the engine it goes to the differential and the speed at drive shafts is modulated unevenly with that oscillation.
9:40/7:40 Omul a venit pentru o corecție. A rezolvat în mare parte problemele și a plecat acum vreo lună. Dar libertatea mi-a priit, am postat niște chestii, la noroc, s-a dus bursa în jos timp de vreo săptămână și l-au trimis înapoi să-și termine treaba. După niște scârțâieli timide aseară (probabil a ieșit din "tune", chestia cu comunicarea vibrațională, shin shin shin gan), azi m-a trezit la 6 ore de somn, deși eram pe direcție să dorm 8 sau mai multe, cu ceva praf care între timp s-a acumulat pe tavan, scârțâială, și a plecat târșâindu-și încălțările pe scări la fel ca aseară când a venit ceea ce m-a făcut să strănut fără opreliște și a trebuit iar să dau cu mopul pe spațiul din fața și dosul ușii, ca aseară. La fel ca și aseară, mă întreb dacă tipul, un ninja, nu seamănă cumva cu fiul lui Lakshmi. Totuși nimic din ce a fost odată, când ignoram fumul care venea prin pereți din găuri în pământ făcute cu un baston de plimbare cu biluțe aprinse cu salpetru, stăteam high cu zilele sau săptămânile. Pare ciudat ce am scris până aici, pare desprins dintr-un roman de Ovidiu Bufnilă sau Ion Țugui? Poate, dar asta e. Nu se poate descrie sau scrie altfel.
9:53/7:53 Situații extreme care te pot împinge să găsești o rezolvare, pot duce la un beneficiu pe termen lung (dacă scapi).
Apartamentul din Lake Oswego. O zonă de lux, arhitectură de lux făcută din materiale de cct. Pereți din lemn, se aude orice zgomot, orice conversație din vecini. Praf din pod, praf de asfalt (bitum) de pe acoperiș, fum dintr-un coș de evacuare stricat de la un șemineu din vecini. Parchetul din bucătărie contaminat, a trebuit să-l acopăr cu o folie de plastic auto adezivă (din acelea de pus pe rafturi). O scurgere într-un perete făcea mucegai în apartamentul de dedesubt, deci și într-al nostru. Miros de câine din vecini. Frigiderul vechi de 30 de ani, împuțit și cu un fel de material sticlos în tava de evaporare. Am desfăcut tot ce se putea desface la frigider. Partea contaminată era de fapt izolația dintre compartimentul de congelator și restul, din polistiren expandat (spumă de mare cum se spunea la noi). Am pus-o (nici nu am încercat să caut piesa, chestia era prea veche) de exemplu (au fost mai multe încercări) într-un sac de plastic cu un litru de clor, timp de 24 de ore, am pus-o înapoi și tot puțea. Rezolvarea parțială a fost când am dat-o cu un strat de vopsea transparentă high tech. Toate acestea au scăzut nivelul de catastrofă din apartament de la 10 (fiind cel mai rău) la 5-6. Și fiindcă nu puteam ține nimic descoperit în frigider, împachetam orice aliment în folie de plastic. Folie de plastic sub capac la o oală cu mâncare. Dar o chestie interesantă. Am aflat astfel că poți să ții în frigider de exemplu bucăți de ceapă, ardei, lămâie, brânză, mujdei în cănițe, toate împachetate în plastic, timp de mai multe zile, sau poate chiar o săptămână. Asta poate conduce la economii serioase, fiindcă acum toate legumele mai ales cele ieftine sunt uriașe și nu le poți folosi odată. Frigiderul nu mai miroase. Alimentele nu fac schimb de mirosuri între ele și nu se usucă. Folia mă coastă poate 2-3 dolari pe lună. Da, avocado coapte și roșii coapte (mai bine decât să le arunci).
10:26 Just checked my tracking number. My part is so not out for delivery today.
10:34 Nu mă deranjează, Doamne ferește, când bursa se duce în sus, dar de ce se duce în sus Doamne iartă-mă de fiecare dată când merg eu în bucătărie, un loc care nu se poate vedea pe nici un geam și care are peretele dinspre baie atât de gros (un ft sau picior) încât cineva poate încăpea în el? Astăzi a început să crească și a crescut pe toată perioada cât am fost acolo și am construit un meatloaf. Imediat după ce l-am pus în cuptor și am venit să scriu aici, a început să scadă iar.
10:46 Am citit azi un articol în românește care încerca să explice ce este un planetar și când trebuie schimbat. În afară de un mic paragraf care spune motivul real de ce și când trebuie schimbat, restul e o catastrofă. Jurnaliști amatori care știu puțin o limbă străină, la tradus. Pentru cei care știu deja ce este un planetar, pe scurt. Un planetar trebuie reparat la primul semn de scurgere de grăsime, care apare printr-o fisură la unul din pliurile burdufului (mai ales la burduful de lângă roată). Burduful cedează la un număr de km, din cauză de material și cicluri de încărcare, mai ales la mașinile vechi. Cu cât mașinile sunt mai noi, cu atât avansează materialele și problema devine mai mică (merg mai mulți km). Scurgerea grăsimii (vaselina cum spuneam noi, dar vaselina este un brand) se face pe o perioadă destul de lungă, la început fisura e mică, vaselina e vâscoasă. Deci dacă ai mașină mai veche (peste 100k), e bine să bagi mâna pe lângă roată din când în când (la 2-3 luni sau când schimbi uleiul) să vezi (să pipăi burduful).