Wednesday, January 19, 2022

January 19

9:40/7:40 Omul a venit pentru o corecție. A rezolvat în mare parte problemele și a plecat acum vreo lună. Dar libertatea mi-a priit, am postat niște chestii, la noroc, s-a dus bursa în  jos timp de vreo săptămână și l-au trimis înapoi să-și termine treaba. După niște scârțâieli timide aseară (probabil a ieșit din "tune", chestia cu comunicarea vibrațională, shin shin shin gan), azi m-a trezit la 6 ore de somn, deși eram pe direcție să dorm 8 sau mai multe, cu ceva praf care între timp s-a acumulat pe tavan, scârțâială, și a plecat târșâindu-și încălțările pe scări la fel ca aseară când a venit ceea ce m-a făcut să strănut fără opreliște și a trebuit iar să dau cu mopul pe spațiul din fața și dosul ușii, ca aseară. La fel ca și aseară, mă întreb dacă tipul, un ninja, nu seamănă cumva cu fiul lui Lakshmi. Totuși nimic din ce a fost odată, când ignoram fumul care venea prin pereți din găuri în pământ făcute cu un baston de plimbare cu biluțe aprinse cu salpetru, stăteam high cu zilele sau săptămânile. Pare ciudat ce am scris până aici, pare desprins dintr-un roman de Ovidiu Bufnilă sau Ion Țugui? Poate, dar asta e. Nu se poate descrie sau scrie altfel.

9:53/7:53 Situații extreme care te pot împinge să găsești o rezolvare, pot duce la un beneficiu pe termen lung (dacă scapi).

Apartamentul din Lake Oswego. O zonă de lux, arhitectură de lux făcută din materiale de cct. Pereți din lemn, se aude orice zgomot, orice conversație din vecini. Praf din pod, praf de asfalt (bitum) de pe acoperiș, fum dintr-un coș de evacuare stricat de la un șemineu din vecini. Parchetul din bucătărie contaminat, a trebuit să-l acopăr cu o folie de plastic auto adezivă (din acelea de pus pe rafturi). O scurgere într-un perete făcea mucegai în apartamentul de dedesubt, deci și într-al nostru. Miros de câine din vecini. Frigiderul vechi de 30 de ani, împuțit și cu un fel de material sticlos în tava de evaporare. Am desfăcut tot ce se putea desface la frigider. Partea contaminată era de fapt izolația dintre compartimentul de congelator și restul, din polistiren expandat (spumă de mare cum se spunea la noi). Am pus-o (nici nu am încercat să caut piesa, chestia era prea veche) de exemplu (au fost mai multe încercări) într-un sac de plastic cu un litru de clor, timp de 24 de ore, am pus-o înapoi și tot puțea. Rezolvarea parțială a fost când am dat-o cu un strat de vopsea transparentă high tech. Toate acestea au scăzut nivelul de catastrofă din apartament de la 10 (fiind cel mai rău) la 5-6. Și fiindcă nu puteam ține nimic descoperit în frigider, împachetam orice aliment în folie de plastic. Folie de plastic sub capac la o oală cu mâncare. Dar o chestie interesantă. Am aflat astfel că poți să ții în frigider de exemplu bucăți de ceapă, ardei, lămâie, brânză, mujdei în cănițe, toate împachetate în plastic, timp de mai multe zile, sau poate chiar o săptămână. Asta poate conduce la economii serioase, fiindcă acum toate legumele mai ales cele ieftine sunt uriașe și nu le poți folosi odată. Frigiderul nu mai miroase. Alimentele nu fac schimb de mirosuri între ele și nu se usucă. Folia mă coastă poate 2-3 dolari pe lună. Da, avocado coapte și roșii coapte (mai bine decât să le arunci).
10:26 Just checked my tracking number. My part is so not out for delivery today.

10:34 Nu mă deranjează, Doamne ferește, când bursa se duce în sus, dar de ce se duce în sus Doamne iartă-mă de fiecare dată când merg eu în bucătărie, un loc care nu se poate vedea pe nici un geam și care are peretele dinspre baie atât de gros (un ft sau picior) încât cineva poate încăpea în el? Astăzi a început să crească și a crescut pe toată perioada cât am fost acolo și am construit un meatloaf. Imediat după ce l-am pus în cuptor și am venit să scriu aici, a început să scadă iar.

10:46 Am citit azi un articol în românește care încerca să explice ce este un planetar și când trebuie schimbat. În afară de un mic paragraf care spune motivul real de ce și când trebuie schimbat, restul e o catastrofă. Jurnaliști amatori care știu puțin o limbă străină, la tradus. Pentru cei care știu deja ce este un planetar, pe scurt. Un planetar trebuie reparat la primul semn de scurgere de grăsime, care apare printr-o fisură la unul din pliurile burdufului (mai ales la burduful de lângă roată). Burduful cedează la un număr de km, din cauză de material și cicluri de încărcare, mai ales la mașinile vechi. Cu cât mașinile sunt mai noi, cu atât avansează materialele și problema devine mai mică (merg mai mulți km). Scurgerea grăsimii (vaselina cum spuneam noi, dar vaselina este un brand) se face pe o perioadă destul de lungă, la început fisura e mică, vaselina e vâscoasă. Deci dacă ai mașină mai veche (peste 100k), e bine să bagi mâna pe lângă roată din când în când (la 2-3 luni sau când schimbi uleiul) să vezi (să pipăi burduful).

Scurgerea nu este aparentă în parcare, vaselina nu e ca uleiul, nu curge, deci e singura metodă. Dacă prinzi scurgerea și încă mai este vaselină în burduf, poți scăpa cu demontarea planetarei (lui), (nu sunt sigur de gen, mai ales că e o denumire improprie, și am să explic mai jos de ce), și înlocuirea doar a vaselinei (care poate fi contaminată cu praf) și a burdufului (nu e greu, singura problemă sunt clampele de etanșare pe care le instalezi la sfârșit și necesită o sculă specială), fiindcă restul articulației planetare (de fapt se numește articulație de viteză constantă, cv joint), e foarte solidă, mai ale în partea dinspre roată. Deci îți trebuie un burduf și o niște clampe și niște vaselină. Poți să o faci cred și cu planetara (e mai scurt la feminin) pe mașină, scoți doar piulița și bulumacul acela de fier (hub+knuckle în engleză) ca să ai acces (de fapt scoți doar piulița și împingi axul înăuntru, cele două articulații au joc foarte mare). 

Atenție la piulița aia mare (cea mai mare piuliță de pe o mașină) care se pune înapoi la sfârșit, cel mai bine e să pui una nouă, trebuie strânsă cu o cheie dinamometrică, iar specificația o găsești în manualul de service, nu în cel de utilizare, care se găsește mai greu, de obicei peste 200 Nm. Dacă nu, poți să calculezi. Cauți un tip cu o sută de kg și îl pui să se urce ușor (fără să sară) pe o cheie normală la 20 cm distanță. Sau de 50 kg la 40 cm distanță nu? 75 la 30?

Dacă se ajunge la faza cu grăsimea scursă complet și zgomote ritmice în timpul mersului, mai ales la viraje strânse, atunci nu mai ai altă șansă decât să schimbi tot axul. Se scoate din transmisie (de fapt din diferențialul integrat în transmisie) destul de ușor cu o sculă specială, fără scula aceea, cu o șurubelniță mare (axul are un arc ce face clic în diferențial) dar atenție, să nu strici inelul de cauciuc de etanșare al transmisiei, că te faci de o lucrare mai mare (în video-ul de mai sus omul a schimbat și inelul).

Aceeași chestie și cu plăcuțele de frână, dacă sunt "prinse devreme" adică înainte de a se termina complet partea nemetalică, se pot înlocui, cel puțin odată, fără a schimba sau strunji discul. Multe din mașinile mai noi de 2000 au un indicator (un arc metalic) pe plăcuță care face un zgomot (fluierat) înainte să se ajungă acolo. O simplă examinare a plăcuțelor, care la mașinile cu roți de aluminiu nu necesită scoaterea roților este suficientă pentru a ști. Sau o poză deșteaptă cu telefonul vârât în interiorul roții.

Cum să cauți piese cu google pe internet. Simplu. Pui denumirea piesei în engleză lângă anul tipul modelul mărimea motorului mașinii. După care apeși pe tab-ul "shopping". Nu am căutat din România, dar bănuiesc că google ține cont de locul în care ești.

Exemple.

Frâne. (front pentru față, rear pentru spate, pads, plăcuțe). Am ales mașina la întâmplare, nu știu dacă există.

Burdufuri planetare. Pentru planetare cu totul, se scoate cuvântul boot de la sfârșit.

Telescoape = struts în față, shocks în spate. Montanți motor = motor mounts.  Radiatoare = radiator. Bujii = spark plugs. Fișe bujii = spark plug wires. Injectoare = injectors. Pompă benzină, motorină = fuel pump. Filtru benzină, motorină = fuel filter. Filtru motor = oil filter, air filter. Ulei = oil. Filtru cabină = cabin filter.

Faruri = headlights. Bare protecție = bumper. Aripă, fender. Capotă, hood.

În SUA, pe lângă Amazon, sunt numeroase site-urile care vând piese. De obicei, ți le comanzi singur, alegând tipul, modelul, anul, mărimea motorului, din niște meniuri. De exemplu, pe site-ul acesta din Germania tot așa, îți alegi din meniuri tipul, anul, etc.. OEM înseamnă Original Equipment Manufacturer, deci piese originale.

Căutarea unei piese poate lua ore bune, livrarea de pe site-uri, săptămâni, dar la sfârșit, merită.
8:13 Apropo, astăzi trebuia să-mi vie o piesă care am comandat-o pe ebay pe 6 ianuarie, un motor mount (cei vechi s-au slăbit și motorul oscilează puțin și vibrează mai mult decât trebuie, cu efecte nedorite la direcție), OEM, nu am știut că vine tocmai din Korea, mai puțin de jumătate de preț față de dealer locali și nu a venit. Cred că a fost predat pachetul unui curier local și nu știu care e. M-am dus la hub-ul Amazon de lângă birou cu un cod care a venit azi în email, de fapt era același de ieri, un înveliș pentru telefonul cel nou. Plouă nașpa, umbrela s-a stricat în mod misterios, adică nu știu când, sunt niște sârme care stau să-mi intre în ochi, pe drum miros de rufe la uscat în uscător, tot drumul, 5 minute, acum mi-e greață. Pe măsură ce treceam, tot ieșeau de la diferite clădiri să meargă la mașini, ca într-un val mexican. M-am uitat mai cu atenție la mini-furgoneta albă care stătea mai tot timpul pe alee după ce tipul de sus a plecat, acum vreo două săptămâni, a coborât din ea un tip de aceeași înălțime, cu barbă de câteva zile, neagră, cred că e tot el. A plecat și a venit "acasă" tipul de sus. A urcat odată scările, s-a răzgândit, s-a dus iar la mașină, ca să adune pe picioare cât mai mult praf de sub scări.

No comments:

Post a Comment

Friendly comments welcome

Note: Only a member of this blog may post a comment.