Monday, August 19, 2024

August 19

1:50 A venit răspunsul imediat. Faptul că a apărut acum deși așteptau aprobarea de săptămâni, spune ceva despre toți cei implicați în aceste "dezvăluiri".

2:00 AM Își mai amintește cineva când am spus că am văzut o instalație de răcire care înlocuia AC-ul la Indian Head, într-o zi foarte foarte caldă? Niște găleți cu gheață în fața unor ventilatoare de un metru diametru iar gheața se schimb la câteva ore. Funcționa, la o temperatură afară de 100 F (38 C).

Asta se întâmplă și pe Pământ, curenții de aer aduc căldură deasupra polilor și invers și funcționează ca un sistem de răcire planetar. Dar nu va mai fi nici o gheață de înlocuit când se vor termina calotele.

Mai mult decât atât. Calotele așa cum sunt acum, albe, reflectă o parte din radiația solară în spațiu, la fel ca și deșertul Sahara.

Atunci va începe ceea ce de mult a fost numit "runaway (greenhouse) effect", o încălzire rapidă și galopantă a Pământului, similară cu cea care s-a produs pe Venus, unde temperatura la suprafață (sub norii de acid sulfuric) este de sute de grade Celsius, suficient pentru a face totul la suprafața planetei ca fierul înroșit.

V-ați întrebat vreodată de ce sunt doi împărați-soare în Japonia? Cel abdicat și cel curent? Doi sori și cu cel de pe cer, trei, ca să fie ca în profeția lui Buddha (numărul total de sori va fi șapte, dar la trei totul devine ireversibil), interpretată de unii că trebuie să se întâmple acum și nu peste sute de mii de ani cum a spus el. Bine, dacă adăugăm și numărul de popi...

Și oamenii au trecut la treabă și au furnizat o mașină pentru tot omul de pe planeta asta, care e în stare să o cumpere și să o conducă.

Va fi Nirvana gratuită pentru toți iar blestemul reîncarnării și suferința care o aduce nu se va mai repeta, ciclurile reîncarnării se vor termina pentru toți fiindcă Pământul va fi prăjit.

Stingerea. Reunificarea sufletelor chinuite cu creatorul lor, Brahma.

Buddha cel istoric (care adică a trăit cândva) s-a născut ca un prinț în clanul Shakya din Nepal. Tradiția de pe vremea respectivă împiedica prinții bogați să vadă lumea, pentru a nu afla ce este suferința și a fi influențați. Însă tânărul prinț a fugit din palat și a aflat ce era suferința celor săraci, care pe atunci era enormă.

Mai mult decât atât, suferința se menține prin reîncarnări succesive conform religiei Hindu.

Astfel el a renunțat la titlul său și a plecat prin lume, în special în India unde a avut mai mulți guru, pentru a afla soluția la problema suferinței. Unii spun că această predică ce prevestește distrugerea Pământului de către 7 sori, este singura lui soluție. Alții că ar fi izgonirea ignoranței și iluminarea.

Poate predica celor 7 sori a fost un avertisment iar unii au luat-o ca profeție apocaliptică.

Și o parte din clanul lui Buddha și-au luat bagajele și au plecat în Europa împreună cu magarii, un clan înrudit, războinic, unde s-au stabilit în... Dacia, România de azi, ca secui, pentru a apăra de pe linia munților cetatea Buda și aurul din Transilvania și ca maghiari, peste populația hunică din Câmpia Panonică.

Scopul lor a fost religios, și anume implementarea soluției găsite de Buddha.

(Românii au fost prinși la mijloc și folosiți ca sursă de orice. Aurul a fost folosit timp de un mileniu pentru a schimb istoria Europei și a lumii etc.).

Soluția lui Buddha a fost infuzată în Biserica Catolică, prin visul mamei Sfântului Dominic. Inchiziția creată de dominicani a folosit arderile pe rug. Dar nu s-au oprit acolo.

Însă aș vrea să întreb ceva. Viața oamenilor s-a schimbat mult în special prin eliminarea ignoranței, sau prin știință, cealaltă soluție a lui Buddha, nu mai există acel nivel de suferință pentru cei mulți, cel puțin cea mai mare parte din ei.

Dacă Buddha s-ar fi născut acum, ar mai fi renunțat el la titlu, ar mai fi plecat el în India să afle soluția la suferință?

Shake them all off. All the liars and the dirty dirty cheats of the world... Isn't this song racist, the white swans shaking the brown ones that make them crawl on the ground and poop on their head? No ice for you!

8:45 Barcă, GPS, etc.. Apropo, de ce nu cresc nivelurile oceanelor dacă se topesc calotele? Explicație foarte simplă. Am fost păcăliți că vor crește nivelurile oceanelor, care nu cresc iar noi stăm liniștiți. Vaporii de apă se cam duc în spațiul cosmic, ca și coada unei comete. Stau și mă întreb, unde se duc, spre Soare sau în direcție opusă? Dacă se duc spre Soare, alimentează Soarele cu hidrogen pentru a se încălzi și mai mult.

Dar mai este o ipoteză. O navă gigantică în orbita lui Mercur care captează acea apă. După ce a captat-o pe toată de pe Venus. Ei nu au nevoie de planete pentru a supraviețui, dar au nevoie de apă (Nu poate recicla toată apa, ca în video-ul de mai jos). Hidrogen ca și combustibil. Și oxigen. Care alieni l-au trimis pe Buda să-i înnebunească pe pământeni ca să-și dea singuri foc la valiză.

Apa poate cădea spre Soare numai pe direcția discului (planului) pe care orbitează planetele, deci va ajunge și pe Venus și pe Mercur. Nu vorbesc de ploaie sau ninsori, dar pot fi vapori sau chiar picături care pot fi captați cu ceva.

Viața lor ar fi cam așa. Caută un sistem solar cu planete care au apă. Alterează genetic niște maimuțe acolo și le înnebunește religios, ca să-și dea foc. După 10000 de ani, timp în care își fac plinul, se mută în altă parte. Sau poate au plecat deja, după ce NASA a publicat video-ul de mai jos.

O nava de dimensiunea aia are însă nevoie de ceva timp ca să se mute în altă parte. Zeci sau sute de mii de ani. Sau poate sunt ăia de pe Venus și vor sta acolo pentru mult timp. Fără alte informații, speculăm, speculăm.

Saturday, August 17, 2024

August 17

8:00 PM That much is true. Trump never stops looking younger and younger.

8:01 Two meter diameter 250 ton steel ball.

Unele sfaturi pentru tinerii șoferi

Devine din ce în ce mai ușor pentru tineri să obțină o mașină și din ce în ce mai necesar să o folosească.

Conform manualului de conducere din Oregon (de pe vremea mea), nu există accidente, ci doar coliziuni. Coliziunile nu sunt accidentale, ele reflectă starea de pregătire a șoferului.

Regulile următoare sunt de aplicat pentru a conduce unde limita de viteză este mare, în afara localităților, unde au loc accidentele cele mai mortale). Pentru condusul la viteză mică, în parcări și intersecții, unde accidentele pot fi costisitoare dar nu mortale, se aplică alt set de reguli.

Adevărata școală de șoferi începe abia după cei ai luat permisul și ești singur în mașină și nu se termină niciodată (nu spuneți asta agenților de circulație).

Mai ales pentru faptul că testele au o anumită toleranță, se poate lua permisul fără să răspunzi corect la toate întrebările sau cu unele greșeli la proba practică. Iar o singură lacună în cunoștințe teoretice sau practice poate fi mortală pe stradă.

După orice drum unde ați întâlnit o situație și nu ați știut ce să faceți, puteți să mai răsfoiți cartea.

Puteți să vă faceți un obicei. La 3 luni sau la 6 luni după obținerea permisului, dați-vă singuri un test teoretic (dintr-o carte, de undeva). Apoi o dată pe an. În minutele lungi și plicticoase când nu întâlniți situații pe drum, încercați să bifați în minte ce ați știut și ce nu ați știut din situațiile precedente.

Înainte de toate, învățați limitele mașinii pe un drum pustiu, într-o zi când aveți timp. Cât de repede accelerează, cât de repede frânează, cum se comportă în viraje. Dacă mașina nu are suficientă putere, sau nu răspunde bine la accelerator, mai bine să nu vă aventurați în depășiri la limita de viteză.

Frânați brusc, testați și familiarizați-vă cu funcționarea ABS-ului pe diferite tipuri de drum (ud, cu gheață, pietriș).

Ce este ABS-ul. Mergeți într-o parcare pustie cu 20 de km/h, țineți-vă bine de volan și apăsați la maximum pe frână și veți vedea. Apropo, ABS-ul trebuie să intre simultan pe ambele roți din față, dacă nu intră simultan, poate trage mașina într-o parte.

Cu această ocazie se observă și se remediază probleme de frânare, direcție, suspensie, accelerație, orice poate împiedica o conducere optimă. Există o zicală în spațiul îngust al discuțiilor șoferești. Șoferul nou și mașina veche nu sunt o combinație prea bună. (Șoferii experimentați știu să compenseze anumite probleme ale mașinii). Dar și o mașină veche poate fi adusă în stare de funcționare nominală.

Trebuie să mai înveți să compensezi pierderea de viteză, datorată legilor fizicii, în viraje, apăsând ușor pe accelerator după o secundă două de viraj pentru a menține viteza constantă, (fără a depăși limita de viteză recomandată în acel viraj) altfel intri în conflict cu cel din urma ta sau pierzi viteza în depășiri. Pe drum ud, limita de viteză în viraj scade cu 10%.

Cele două mașinile mai noi care le-am avut (două Hyundai Elantra, 2013 și 2018) au suspensia foarte moale, ceea ce asigură o călătorie confortabilă. Cu toate acestea, ele sunt mai greu de condus, fiindcă nu răspund bine la comenzi. Am dat un search și se confirmă și pe alte tipuri de mașini.

Ca să compenseze problema și ca să le facă mai periculoase, fabricanții au instalat cutii de direcție cu raport mai mic, adică mai sensibile la orice mișcare a volanului.

(Ca să fac problema și mai mare, la ultima mașină am pus cauciucuri Goodyear care erau la reducere, și au interior nu oțel ci un material sintetic și sunt și alea foarte moi, deși foarte silențioase).

Practic, te simți în aceste mașini ca într-o barcă dar se și conduc ca o barcă.

Cine a condus o mașină americană făcută în anii 80, știe. Suspensia e moale, dar tracțiunea e pe spate.

Tracțiunea pe spate asigură o manevrabilitate mai bună, în afară de când accelerezi pe un drum alunecos (mașinile mai noi au "traction control" care împiedică derapajul la accelerație care apare evident din cauză că spatele mașinii e mai ușor cu 30% decât fața unde este motorul și transmisia).

Tesla și alte mașini electrice au fie tracțiune integrală, fie spate, dar au și greutatea mai bine distribuită (nu au motor și transmisie în față iar bateria, cea mai grea, este dedesubt).

Pare o chestie de bun simț. Nu prea merge să ai pe o biată roată greutate (motor și transmisie), tracțiune, suspensie și direcție. Eu nu am avut niciodată prea multă încredere în aceste axe motoare (planetare) pe față chiar de când le-am văzut prima dată la Dacie când eram copil.

Cred că se revine la acea suspensie confortabilă din anii 80 sau mai dinainte dar suspensia moale nu se pretează la tracțiune față dintr-un motiv foarte simplu.

Axele roților (planetarele, pe numele care îl știm noi în România, CV joints (Constant Velocity)) oscilează mai mult sus jos la o suspensie moale, cu modificare de unghiuri și cu ușoare variații de viteză între roata din stânga și cea din dreapta, în funcție de teren, ceea ce se traduce prin "ușoare", (aproape imperceptibile) probleme cu direcția, care se adaugă la răspunsul întârziat la mișcarea volanului.

CV joints a fost o invenție importantă la vremea lor, înlocuind transmisiile cardanice în multe aplicații, care dădeau pulsații de viteză la unghiuri mari, dar nu sunt perfecte și mai ales au jocuri și toleranțe mari (au și acestea mici pulsații de viteză).

Pentru mecanicii experimentați. Dacă nu mă credeți, ridicați mașina cu o roată în sus și băgați în viteză și urmăriți rotația axului  și veți vedea că există niște oscilații destul de mari ale axelor planetarelor (se bălăngăne), ce se poate traduc prin variații de viteză transmisă la roată, atunci când roata se deplasează în sus și jos datorită denivelărilor.

În concluzie, poate una din aceste mașini noi cu suspensie moale și tracțiune față nu e chiar foarte bună pentru un începător. (Nu e bună nici pentru mine care am atâtea sute de mii de km conduse la viteze de peste 120 kmh, mă obosește prea mult să compensez lipsa de răspuns prompt și oscilația continuă de barcă cu schimbări subtile de direcție).

Să nu te oprești niciodată din a scana de mai multe ori pe secundă situația dinaintea mașinii și din oglinzi. E greu la început, dar te obișnuiești cu timpul. Dacă vrei să pui radio-ul, să reglezi climatizarea și trebuie să îți iei ochii de pe drum, mai bine să iei și piciorul de pe accelerator și să o faci doar când ești singur pe drum și nu ai mașini, curbe sau intersecții înainte.

Vorbitul la telefon, chiar și pe speaker phone, este o îndreptare (îndepărtare) a atenției spre altceva.

Dacă vă orbește cineva din sens opus, noaptea. Păstrați-vă calmul, ridicați piciorul de pe accelerator, apropiați-vă de linia din dreapta și urmăriți numai acea linie până trece pentru a nu fi orbit în continuare. 

Niciodată să nu fiți invidioși și/sau să imitați pe "maeștrii" care fac tot felul de năzbâtii în timp ce conduc "se dau mari". Totul e teatru, ei în realitate ei sunt foarte atenți, dar vor să vă impresioneze și de obicei o fac pe drumuri bine cunoscute de ei. Sau dacă nu, riscă enorm.

Obiectivul călătoriei este să ajungi la destinație, distracția urmează acolo.

Când ești la volan ești în siguranță numai când mașina e oprită (stop complet). Și nici atunci, mai ales dacă deschizi ușile și ești pe marginea drumului.

Apropo, alcoolul într-adevăr încetinește mult reacțiile și frecvența de scanare a drumului și influențează deciziile și mișcările mâinilor pe volan iar dacă ești sub influență nici măcar nu-ți dai seama de aceste efecte, te simți în siguranță. Concentrația în sânge după încetarea consumului scade la jumătate la fiecare 4 ore.

Șoferii desemnați pentru drumul de întoarcere nu se pot distra prea mult. Șoferii nu se pot distra prea mult.

(Puteți să vă încercați viteza de reacție pe un simulator. Eu cred că este mai bine să vă cunoașteți reacțiile când aveți reflexele scăzute și mintea întunecată de alcool).

Trebuie să ai întotdeauna în minte un model complet și mereu actualizat despre ce se întâmplă în jurul tău. Înainte, în spate, lateral și mai ales în unghiurile oarbe (de obicei în stânga și dreapta, undeva în coada mașinii) unde nu vezi nici cu oglinda nici cu vederea periferică (coada ochiului). Reglează oglinzile înainte de a pleca la drum. Oglinzile laterale sunt mai importante decât cea de pe tavan.

Acel model mental te va ajuta în situații când nu poți vedea totul în jurul tău, ca de exemplu noaptea când ești orbit și urmează o curbă.

Cel mai nașpa când vrei să schimbi banda și te trezești claxonat de cel din unghiul orb.

Trebuie să păstrezi o distanță rezonabilă față de mașina din față. Regula cea mai nouă în Oregon de exemplu este că distanța trebuie să fie suficientă ca o mașină să se poată înscrie în siguranță în fața ta (după o depășire sau o schimbare de bandă, după care trebuie să crești iar distanța), din motive evidente (frânări bruște de exemplu, sau mai puțin bruște pe fond de neatenție, acum de exemplu toate luminile din spate sunt foarte diferite de la o mașină la alta).

Eu prefer regula mai veche, cu 4 secunde distanță față de mașina din față. Apropo de 4 secunde, în Oregon la majoritatea semafoarelor galbenul ține 4 secunde.

În ultimul timp, din ce în ce mai mulți șoferi "se lipesc" în spate. De obicei camionete uriașe care mai au bare suplimentare de protecție în față, care se pot demonta după un accident. La aceste camionete există un unghi orb în față, practic ei nu pot vedea nimic câțiva metri în față, fiind foarte înalte. La fiecare drum trebuie să trag pe dreapta de mai multe ori pentru a scăpa de aceștia dar de obicei scap de unul și vine altul din urmă.

Trebuie să înveți să prezici acțiunile tuturor șoferilor din jurul tău. Trebuie să urmărești reacțiile lor la semnalizările tale (dacă au văzut și se conformează). Nu vă bazați totuși prea mult pe ideea că ei vor respecta toate regulile în toate situațiile.

Urmăriți cu ochii minții (sau cu coada ochiului, vederea periferică) un șofer care vă depășește (și care de obicei depășește și limita de viteză). Luați piciorul de pe accelerator și trageți cât mai aproape de linia continuă din dreapta pentru a scurta acel moment penibil și a nu-l face să depășească viteza și mai mult.

Trebuie să cunoști bine drumul pe care mergi (planificare), ca să nu fii în situația să te gândești la ce vei face în următoarea intersecție. Dacă ai GPS, trebuie să te familiarizezi bine cu comenzile și cum să îl "citești" cu coada ochiului, fără a pierde drumul din vedere. Dacă ai un pasager (cooperant), îi poți plasa sarcina comenzilor GPS (ca să nu se plictisească).

Niciodată să nu mergi înainte dacă nu poți vedea ce este înainte. Dacă nu poți vedea drumul înainte, ridici piciorul de pe pedala de accelerator și apeși ușor pe frână până începi din nou să ai suficiente informații pentru a merge mai departe.

(Dacă de exemplu e prea întunerec și ai uitat să aprinzi faza mare, pot apărea curbe nesemnalizate, cu linii de margine șterse, sau vederea e blocată de ceva, sau pentru o depășire în curbă chiar pe linie întreruptă sau înainte de un deal sau după un colț într-o intersecție).

Am întâlnit destul de multe situații când aveam vizibilitate proastă pentru depășiri pe linie întreruptă sau curbe nesemnalizate cu vegetație întunecată pe fundal.

Evitați situațiile complicate. O depășire este complicată în sine și testează limitele unui șofer așa că nu o faceți în curbă, chiar dacă linia din mijloc e întreruptă, sau cu depășire de viteză. Sau pe vreme proastă. Păstrați situațiile simple. Încercați să evitați complet depășirile în primele luni sau mii de km.

Trebuie să știi precis limita de viteză într-o zonă, iar semnele de multe ori sunt trecute cu vederea, sunt prea rare sau greu de citit (ascunse în copaci) chiar dacă numai pentru a evita amenzile. Folosește un GPS care afișează și te avertizează verbal despre limita de viteză. Evitați conceptul că limita de viteză a fost pusă acolo aiurea de niște birocrați. Limita de viteză reflectă starea reală a drumului.

Nu încercați să rezolvați o criză de timp prin graba la volan. Mai bine să ajungi mai târziu decât niciodată.

Unul din cele mai ignorate pericole sunt șoferii care vin din direcție opusă și ating sau depășesc linia mediană, mai ales în curbe, mai ales noaptea, mai ales cu remorci, caz în care, dacă nu ai timp să oprești/încetinești, trebuie să te aliniezi aproape de linia ta din dreapta sau chiar să o depășești ușor, dacă mai este asfalt.

Urmărește și roțile mașinii (și ale remorcii) care vine din sens opus. Astfel, poți vedea mai ușor dacă a depășit linia mediană. Uneori remorca poate fi mai lată decât mașina. Uneori un vehicul poate fi mai lat decât lățimea ocupată de roți (sau invers). Alteori poți fi orbit  (noaptea sau cu soarele în față) și atunci nu mai e nimic de făcu decât să iei piciorul de pe accelerator, să te lipești de linia albă continuă din dreapta și să speri.

Apropo, sunt unele situații când poți mai bine să eviți un accident din volan decât din frână, ocolind un obstacol, ca de exemplu un animal sălbatic sau un obiect căzut pe drum, mai ales când nu mai ai timp să frânezi. Sau printr-o combinație.

Uneori e contraindicat să frânezi, pentru a depăși mai repede un obstacol în mișcare. Dar dacă e să frânezi ca să eviți un accident, trebuie să frânezi energic (dacă starea drumului o permite). Și chiar dacă nu, ABS-ul te va ajuta.

Dacă ești forțat să ieși cu roțile din dreapta pe pietriș, atunci mașina își va pierde ușor direcția (va trage în dreapta) și trebuie să compensezi dar cu atenție, să nu compensezi prea mult ca să te trezești pe banda opusă.

Dacă ești pe o direcție clară de coliziune cu alt vehicul care a intrat pe banda ta, într-o depășire fără să se asigure și e prea aproape să frânezi, ai mai multe șanse dacă ieși de pe drum.

Orice drum nu este altceva decât o continuă evitare de accidente. Condusul e o sarcină grea și așteptăm cu toții momentul când va fi preluată de IA.

Alt pericol major sunt discuțiile în contradictoriu cu ocupanții mașinii și în general nervii. Nimeni nu are voie să agaseze șoferul, dacă nu vrea să fie în pericol. Diferențele să se rezolve în altă parte. Alegeți subiecte de conversație ușoare. Dacă ești nervos, mai bine aștepți să te calmezi înainte de a conduce o mașină.

De asemenea, trebuie să fii odihnit. Conducerea mașinii este un job foarte solicitant, care îți angajează toate resursele.

Uneori vă puteți afla în mașină cu un șofer mai experimentat care nu se mai poate opri din a da sfaturi. Dacă devine prea agasant, pentru siguranța dvs. rutieră, nu cea socială, mai bine să îl/o invitați să conducă.

Alteori ca începător e benefic să fii în compania unui șofer experimentat care e calm și știe să te ajute.

Sfaturile de mai sus vin doar să accentueze ce ați învățat deja pentru a obține permisul, ceva ce nu trebuie să uitați niciodată, și totul trebuie completat mereu cu experiențele personale.

Aceste reguli și altele într-o căutare de video-uri.

Pictures from Indian Head