Wednesday, September 12, 2018

Plângere penală și civilă.

Din momentul în care am aflat de Small Claims Court în SUA în mintea mea a început o mare nelămurire cu privire la sistemul de justiție american și modul în care se fac plângeri.

Ce este Small Claims Court. Pe lângă sau în cadrul a ceea ce în România sunt judecătoriile, curțile de cel mai de bază nivel în SUA adică cele municipale (Municipal Courts) și cele de comitate (District Courts) există așa numitele curți de plângeri mărunte. În materii civile oricine poate, atenție, fără avocat, să completeze un formular și să inițieze o acțiune juridică civilă pentru a-și recupera o pagubă, dacă acea pagubă nu depășește o anumită sumă.

În Oregon despăgubirea cerută în acele instanțe nu poate să depășească 10000 de dolari iar cheltuiala de judecată este de 90 de dolari + onorariul de servire plătit de obicei către șerif. (Asta dacă nu vrei să mergi tu să "servești" citația (subpoena) către partea pârâtă, după ce ai depus plângerea, când nu te costă nimic, dacă ai timp și cum să ajungi acolo).

Eu am folosit sistemul o singură dată când am intrat într-un contract de 700 de dolari pe 2 ani la o sală de gimnastică fără să-mi dau seama. Pentru mine 700 de dolari e o sumă importantă. Deci am mers la curtea de plângeri mărunte de pe lângă Curtea din comitatul Washington din Oregon, am plătit în total vreo 90 de dolari ceea ce includea servitul, nu am ajuns să servesc citația, deci nu știu cum se face, am plătit la șerif.

La scurt timp după, m-au sunat cei de la Bally, proprietarii sălii și au oferit să renunțe la contract dacă renunț la plângere ceea ce am și făcut. Nu mai știu dacă i-am pus să plătească cheltuielile de judecată, așa ar fi fost normal, poate așa a fost și am scăpat de contract. După aceea am aflat și trucul. Bally sau orice firmă mare trebuie să plătească unui avocat local o sumă de zece ori mai mare decât ce am cerut eu doar ca să-i reprezinte. Sau să-și deplaseze un avocat, avion, cazare, diurnă, pe care trebuie să-l ia poate de la un caz important de milioane de dolari așa că probabil până la o anumită sumă oricine dă în judecată o corporație poate să câștige prin aranjament în afara curții înainte de data stabilită de proces.

Aceste curți de plângeri mărunte nu sunt însă cu nimic diferite, ca sistem de justiție, de curțile normale. Poți să aduci chiar și martori, tot așa, când mergi la curte să depui plângerea poți să ceri și o citație pentru martori sau eliberare de informații. La data de când ai proces, mergi în sala de judecată, explici judecătorului problema, vine și pârâtul, cu sau fără avocat, explică și el, (dar dacă e corporație nu poate fi decât un avocat, etc..)

Deși sunt considerate plângeri mărunte, Small Claims ca principiu nu diferă de curțile obișnuite. În unele state din SUA chiar poți să duci un caz în fața unui juriu pentru o plângere măruntă, deși în majoritatea cazurilor problema se rezolvă ca o discuție între judecător și părți. Taxa de judecată de exemplu pentru un proces cu 6 jurați în Oregon este de 236 de dolari pe zi.

Curțile de nivel cel mai de jos în SUA sunt curțile municipale unde se judecă plângeri mărunte, amenzile din trafic (orice amendă de trafic este de fapt o citație, pe care o poți plăti înainte de termen sau te prezinți, vine și polițistul, explici judecătorului) etc.. Pentru o plângere de peste 15000 de dolari trebuie să mergi la o curte la nivel de comitat, ceea ce este echivalent cu județ sau sector în România.

Deci la o plângere pentru sume mai mari îți trebuie avocat. Care avocat în SUA costă începând de la 150 de dolari/oră pentru debutanți. Avocatul va depune pentru tine plângerea împreună cu taxa de depunere.

Ce idee vreau să desprind din toate acestea. Plângerile civile și penale se judecă în curți. Însă o persoană obișnuită nu poate în general să facă o plângere penală.

Dacă o persoană a fost vătămată din punct de vedere fizic sau material trebuie să facă o reclamație la poliție. De obicei prin sistemul de apelare de urgențe. Dar poți să mergi și la sediul poliției să vorbești cu un agent. Care de obicei nu stă acolo, este un telefon, îl ridici, vorbești cu un dispecer care cheamă un agent. Nu există formulare de reclamații în scris. Agentul își notează, scrie un raport care poate ajunge sau nu în fața District Attorney. DA este echivalentul procurorului din România. Este de fapt un avocat (attorney = lawyer, avocat) care reprezintă orașul în care este acea curte municipală. Sau statul sau federația mă rog în funcție de jurisdicție.

Am căutat de multe ori și am renunțat dar am găsit astăzi. Iată un formular de plângere penală din SUA, am găsit doar pentru curți de comitate. Nu știu dacă există și pentru curți municipale, etc.. Voi mai căuta pentru că am o listă lungă de plângeri în mintea mea. Cam una pe zi, dar în ultimul timp s-au înmulțit. Dar pe formular scrie. United States vs. defendant. Deci cum poți să scrii acolo numele tău și să semnezi în numele Statelor Unite? Acolo își pot pune numele și semna doar District Attorneys. Așa pare.

Ideea este că orice plângere, penală sau civilă se face în fața unei curți. Nu cred că justiția în România să fie diferită. La poliție sau la procuratură poți face o reclamație iar procuratura, care de fapt sunt avocați de partea statului, în urma unui raport al poliției, care investighează plângerea ta, depun plângerea respectivă DACĂ ei constată că s-a comis o faptă penală adică împotriva statului.

Căci fapta penală nu este numai împotriva ta ci împotriva statului deși tu ești victima directă. Procurorii sunt niște avocați ai statului, nimic mai mult. Ei nu sunt interesați în mod direct să obțină despăgubiri pentru victimă, ci doar de pedepsirea făptuitorului.

Pe de altă parte tu ca victimă nu poți să ceri direct unui judecător ca făptuitorul să fie pedepsit cu închisoarea ci numai despăgubiri bănești. Pentru că nu poți fi avocatul statului sau procuror. Dar dacă mergi în fața unui judecător și ceri despăgubire civilă pentru o faptă penală, poate judecătorul să ignore aceasta și să nu administreze pedeapsa penală?

No comments:

Post a Comment

Friendly comments welcome

Note: Only a member of this blog may post a comment.