Tuesday, March 14, 2023

March 13

12:56 Am citit acu 2 zile parcă. Ăștia iar au demontat mitul celor 10000 pași pe zi. Nu prea reușesc să înțeleg mecanismul mitului. Exploatarea auto-flatării și a nostalgiei? (Citești, te satisfaci și îți trece adică). Știe cineva ce înseamnă 10000 pași? Hai să n-o lungesc. 8 km.

Nu știu cât aleargă un atlet care se antrenează în fiecare zi. Astăzi m-am aplecat să iau ceva de jos și mi-am atins fără să vreau pulpele la picioare. Beton. Tonifiere. (Unde ești tu Bruce Lee). Asta fiindcă săptămâna care a trecut am mers intenționat pe jos de 3 ori câte 4.8 km sau 3 mile sau 6000 pași după o pauză destul de lungă din cauza vremii, deși spre seară cădeam lat de obosit. O oră îmi ia.

Dvs. vă dați seama ce s-ar întâmpla dacă de mâine toți bucureștenii pensionari s-ar da jos din blocuri și ar începe să umble câte 4.8 km? Ar trebui deoarece ei au această datorie patriotică să se păstreze fiindcă sunt memoria României și a lumii. E adevărat. Persoanele pe măsură ce înaintează în vârstă au experiență mai multă și trebuie să muncească mai puțin fiindcă își folosesc această experiență, relațiile acumulate iar în final chiar ies la pensie.

Oare nu se pot corela toate astea cu degradarea sănătății? După mintea mea și am mai spus-o, bătrânețea are două trăsături foarte întâlnite. Pierderea formei fizice și depresia. Degetele și picioarele umflate, de la deshidratare cronică (cafea, carbogazoase, alcool). Iar odată cu apariția unei boli "de bătrânețe" oamenii renunță. Intră pe medicamente și se gândesc doar la următoarea vizită cu medicul.

Iată o informație care nu va fi niciodată mit și pe care am confirmat-o mereu de-a lungul multor ani. Organismul nostru are nevoie de efort fizic pentru a exista (la un nivel pe care trebuie să-l simți, ca febră musculară, oboseală), în aceeași măsură în care are nevoie de mâncare sau de somn. Dacă una din cele 3 cerințe lipsește, sau nu e suficientă, se duce de râpă.

Din păcate nu suntem gândiți (designed) să trăim într-un birou sau apartament, ca șoarecii în cușcă. Acum 10000 de ani încă alergam pe câmp și trăgeam de crengile copacilor și omoram mamuții cu sulița de lemn cu vârf de piatră. Nu aveam probleme de genul ăsta mai ales fiindcă nu trăiam așa de mult pe atunci fiindcă pe atunci nu prea contau relațiile, nu se putea negocia cu alpha male și ne mai împungea mamutul cu colțul lui de fildeș.

Eram în jur de 48, cu vreo 20 kg mai mult ca acum (oricum peste 100) și am avut o perioadă când nu am ieșit din casă luni de zile, poate un an sau mai mult. Într-o iarnă care arăta ca în poza asta sau chiar din poza asta, (a nins, cum odată pe an se întâmplă în Oregon), Angela nu putea merge cu mașina, mi-am pus lanțuri la camionetă ca să merg să-mi iau țigări (mai și fumam pe atunci).

Am pus lanțurile greșit, mi s-a rupt un lanț, mi s-a blocat o roată, așa că a trebuit să merg pe jos, prin zăpadă, aproximativ 5 minute sau un km până la 7/11 (magazinul de cartier cum se numesc în România). Am mers eu jumătate de km când am constatat că nu mai pot să merg și mai ales nu înțelegeam de ce gâfâi. Era o perioadă când uitasem de tot și de toate fiindcă eram pe antidepresante.

Eu care în tinerețe mergeam din Câmpulung pe Rarău și înapoi (30 km cu 1000 de m diferență de nivel) într-o zi. (Da, Centrul Islamic se mutase lângă noi în 2007 cred pe locul unde era mai înainte Silver Dollar Pizza, două clicuri mai sus pe Hall Blvd.).

Puțin mai  jos era biserica nazarineană (Beaverton Nazarene Church), cea în formă de OZN (UFO) unde am mers aproape 2 ani și unde l-am cunoscut pe părintele Dennis Swift (cântărețul Meatloaf).

Când s-a topit zăpada am început să merg prin parcuri.

Monday, March 13, 2023

March 12

12:35 Today i wanted to go to Lincoln City. At about 2 PM, a few miles from Spirit Mountain or after about 45 miles drive a warning light came on. A flat tire. I stopped there, changed it with a spare. A piece of polycarbonate in the same wheel the last two flats occurred. Right rear. Because that wheel is the only one you cannot see from our door or window.

When i had the accident August 22 i had a flat on the same wheel, discovered it here in the parking lot, replaced with it a spare, was going with "only" speed limit or 60 (96 kmh) on I5 because of that, some guy hit me intentionally from behind pretending i changed lane in front of him while going too slow. Then why he didn't stop making it a hit and run?

Tonight there was at least one guy who was driving strangely behind me and passed me inches away from my rear.

They were a couple of holes under front of the door i didn't plug and i realized i was under some influence when i changed the spare (couldn't figure how to properly use the jack, one hour after i left).

As i pulled that wheel, i saw it's got uneven wear. I knew i had 1.5 negative camber on the rears by design. But i didn't know it was supposed to wear the tires. I don't believe it's adjustable either. There are available on line non OEM kits to modify that angle.

6:17 Got the tire fixed.

6:34 Apropo de Gershwin, mi-am amintit o fază...

7:27 Copil fiind cândva în anul 73 sau 74 un profesor care a venit în locul nevestei care parcă era și ea suplinitoare a venit la o oră (oare aveam ore de muzică) cu un picup și un disc cu Simfonia a noua de Beethoven. Cea mai simplă și genială melodie din lume. Țin minte clasa din școala nouă, încălzită cu calorifer, totul era așa de promițător în România acelor ani. Mi se făcuse pielea găină și visam la viitor. Nu a fost să fie. În câțiva ani totul și toși au luat-o razna în România. Nu are rost să mai spun, toți știm ce a fost. Acum eu știu și maneverele din spate.

După ce am ascultat Simfonia a 9-a, țin minte că am auzit undeva de Sonata Lunii, ca nume dar nu am ascultat-o niciodată cred (deși probabil o auzisem poate la radio dar nu știam ce e). În liceu când la un moment dat am avut și bursă, puteam să-mi fi cumpărat un picup și discuri de muzică simfonică, dar nu m-a dus mintea chiar până acolo. Și mușcasem deja momeala rock-ului și a disco-ului iar discurile acelea nu existau (decât pentru unii).

Pun aici video-ul cu Sonata Lunii sperând să fac și eu un gest similar cu profesorul de atunci...

Beethoven, o muzică mult mai ușor de ascultat decât ar crede mulți. De fapt cu el începe cred muzica modernă așa cum o știm cu toții. La secunda 35 începe melodia care se cântă cu un singur deget (mic de la dreapta) în timp ce toate celelalte fac arpegii și acorduri după care arpegiile și acordurile încep să se transforme în melodie... Chiar, începutul e așa de ușor de cântat cred că aș putea... Poate mă enervez și-mi trag clapa MIDI jos din dulap... Oare e posibil să încerc să re-învăț note?

Ok la secunda 615 (10:15) vine o furtună cu nori repezi care trec peste lună (o cavalcadă în liniștea nopții?). Piesa nu mai e ușor de cântat de către începători. Acele suite crescătoare tumultuoase care le regăsim până la Gershwin. Un kung fu muzical, o evadare din clavecinul static al lui Vivaldi.


12:37 Stăteau acolo și mă așteptau... Nu știu ce mi-a venit. Nostalgia, care întodeauna crează probleme (aparigraha). Am căutat Sonata Lunii de Beethoven și primul rezultat care mi-a ieșit (bine al doilea, primul era cu tabloul lui Beethoven care nu făcea nimic) a fost un video de un pianist Rousseau care face efecte video pe albastru. Cu coada ochii am zărit și Clair de Lune de același pianist cu efecte pe roșu... Și nu m-am gândit și le-am postat. Judecați dvs.. După un timp m-am prins și am pus altceva în loc...

Saturday, March 11, 2023

March 11

11:45 If rocket engines are so much more efficient than internal combustion engines, why not build an engine like this? Two or three small rocket engines, cooled case, with intake in the middle (under pressure), exhaust collected at periphery, fuel injection, maybe a little oxygen or nitrous added, etc..
Not like this... All encased under the hood (crazier things have been done).
I love this version with the dissonant chords... 5 days a week El Jo, rest of the time, Jo Al.


Reset here.


Friday, March 10, 2023

March 10

12:42 I was right, Kinzhal missile doesn't have any air inlet because it's a rocketpossibly a solid fuel rocket. It claims a speed of Mach 12 (wow), a 3000 km range at a weight of 2000 kg including 500 kg payload! Smallest rocket ever that can reach orbit (accelerate to a horizontal speed of over Mach 23 = 7.9 km/s though much of the flight occurs in very low air density or above 15 km altitude or space) weighs 2.6 tons, has three stage solid rocket engines and can lift 4 kg into orbit.

What we know from history. The V2 rockets, designed by Wernher von Braun, used both by Americans and Soviets after the war, the scale model for Saturn rockets, basically a couple of fuel tanks with engine and a small payload on top. Max speed was Mach 4.4, horizontal range 270 km, total mass was 12500 kg and payload was 1000. All that fuel lasted for 65 seconds enough to reach 80 km altitude after which the rocket went all the way to the target by inertia (ballistic).

All liquid fuel rockets ever built followed the same design. The same Wernher von Braun designed the Saturn rocket which supposedly took people to the Moon, duh!

Topol rocket here with three stages solid fuel has a payload of 1200 kg over 44 tons total and a claimed range of 6800 miles while V2 going on 75% ethanol and 25% water was 1000/12.5 and went for 272 miles. One common type of solid propellant burns aluminum which is 4 times more energetic per kg than ethanol. (Yeah i know don't ask me where that toxic aluminum oxide goes during a launch). For what's worth it. 3.5 times the weight (which counts at take off) with thick walls for the burning chamber, we substract 0.5, 5 times more efficient fuel, 20% more payload, it should go times further (Don't know about the linearity of the relation).
Was thinking. With all i know know about rockets and fuels and stuff. Kinzhal has 3000 km range only when launched from a Tu-22m3 which can fly at 14 km altitude at a speed of Mach 1.8. From there it has to accelerate to Mach 12 and go to 20 km with 1.5 tons of fuel and a 500 kg payload.

In fact we can calculate. For an average mass of 1250 and a delta speed of 3430 m/s. Speed difference energy is m*(delta v)*(delta v)/2 = 7353 MJ. Altitude difference energy is 78 MJ with a total. With thermal to mechanical energy conversion rate of the fuel 78% and  not counting drag at that altitude, we need 120 kg of aluminum with a thermal energy of 80 MJ/kg that makes 14-20% of the mass of the fuel. But then we will need some to create lift, some to maneuver to avoid detection and some to counteract the atmospheric drag. Don't know.

I believe drag force can be calculated. From there, the energy. I understand drag coefficient goes down at supersonic speeds but we have in the equation the square of the speed. Tomorrow.

Nevermind just did it. Air density at 20 km is 0.089. Don't know the diameter of the rocket so i just put 1 sqmt. Drag coefficient is much greater for hypersonic flight. As i said, you got the speed, 3500 m/s that changes everything. 100 kiloNewtons over 1000 km gives you 100000000000 J. 100000 MJ. By 80. For those who think 109 kN is just a number.


8:53 My eyes are ok.

12:08 No touch martial arts, reverted bow. Mda cred că asta e chestia lor cea mai tare. Era ieri o tipă pe un scaun la cazino, stătea pe scaun invers, cu fundul în afară spre direcția de unde veneam, cu capul aplecat pe mașină și spatele aproape orizontal. Fundul ei era lat de aproximativ un metru (am vrut să fac o poză dar a trecut un tip de la cazino, au fost foarte activi ieri). Am întors capul în altă parte, dar după ce am trecut am încercat să-i văd fața dar ea a întors capul în cealaltă direcție și tot ce am văzut a fost tot fundul. Astăzi iar am blocaj intestinal, cu ridicarea mușchiului diafragmei și cu ajutorul a puțin fum de afară, greutate în respirație.

Mai e o versiune, un tip sau o tipă ce se fac crăcănați și se bagă și merg înaintea ta (ambele s-au întâmplat aproape în fiecare zi, motivul pentru care ezit să ies la plimbare azi).

Acum când mă gândeam la toată faza mi-am mai revenit.

De câte ori m-am dus la urgențe și/sau m-au internat în spital în primii zece ani când am venit aici pe chestia asta. Deși acum știu ce se întâmplă, reflexul e mai puternic decât partea conștientă a creierului. Dacă sunt uniți, și ei numai așa acționează, în grup, numai cu chestia asta pot scoate din joc pe oricine, fără ca respectivul să știe măcar ce se întâmplă. Știu, spun la alții dar probabil nu mă crede nimeni.

12:32 Nu se termină niciodată într-adevăr. Am scris ieri ceva despre Hollywood, azi a apărut reacția condimentată cu ceva violență să țină în memorie. Am scris despre rachete și bombe, azi ce apare... (un alt culturist din Ungaria prezentat la noi drept bandit). Posibilă (ușoară) arsură chimică la ochi (sodă caustică concentrată). Scientologie, V2 etc.. Robotul Ion. Un asteroid abia descoperit. Practic mai mult de jumătate din știri sunt așa. Chiar sunt curios câți mă cred. Am început să caut fața "asasinului" și au băgat fum masiv, acum chiar trebuie să plec.

Mă gândeam să merg pe jos până la cel mai apropiat liquor store (singurul loc unde poți cumpăra tărie), fiindcă azi e vineri și îmi pot pierde locul din parcare până luni. Ar fi 2.8 mile (4,5 km) dus întors, mai puțin decât ruta mea de plimbare, dar pe lângă un trafic cu zgomot infernal, drumul incluzând și trecerea pe un pod peste o autostradă aglomerată.

2:00 Ok got to look into this (google confuses me). Ok, problem solved. Ethanol is a better fuel than (liquid) hydrogen per same volume but not mass because hydrogen is very light.

4:00 It looks like i lost a lot of what i posted earlier. The smallest rockettte ever to reach orbit. 2.6 tons of solid fuel three stage rocket that accelerateed to Mach 23 (7.5 m/s, horizontal speed with most of the flight outside atmosphere, no drag) and put a 4 kg satellite (visually about 0.1 meter across) on a 800 km orbit (0.025 arcsec). Looks like a technology demonstrator for Kinzhal. The proof is there for anyone to see with naked eye binoculars Griffith Observatory Telescope best telescope on Earth, But it will be only one pixel though.

This google answer talks about the Very Long Baseline Array (VLBA) makes images with a resolution smaller than 0.001. But those are radio telescopes, can't "see" visual objects.

2:20 Îndemnuri subliminale și prin anagrame parțiale.

Thursday, March 9, 2023

March 9

8:30 March 8. Don't know and don't care how they chose the date as international women's day what bothers me is the shape of the later 8 chosen as symbol.

Was thinking about writing about scramjet engines and hypersonic rockets when a big noise started outside. A city sewage cistern started a terrible noise outside. Though it can't be recorded due to low frequencies, it vibrates the building and in first stage or first 10 minutes noise outside should have been over 100 dB. Right now it's at 50 or something.

8:53 Noise is gone, all that's left is the dust that i breath but sill i want to continue. Here is the diagram of a scramjet engine around which is built the hype with the hypersonic rockets whatever (technically they are not rockets since they use jet, not rocket engines and lift to stay in the air).

Though in reality air does not hit the engine at full speed of the "rocket", because the inlet is not in the tip of the rocket but under, due to fact that the tip exposed to those speeds is glowing red hot. (Could at those speeds asymmetrical diversion inwards of air flowing create a rotating momentum that could throw the rocket off course)
Anyways here's the discussion.

Scramjet unlike turbojets or turbofans on commercial aircrafts to not have moving parts (fans, turbines). Thus they cannot start unless they (inlet air) reaches a speed of about Mach 4 to 4.5 which must be achieved by different means, that could be solid fuel rockets when air entering the inlet (here the sewage cistern started again 9:01). Top speed of a Mig 31 is about Mach 2.8.
As the diagram suggests, the speed and the pressure of the air is increased as entering the engine. We don't have the data so we don't how how much but we know those fly in the atmosphere at hypersonic speeds (where scram engines can work), or heights where air density is less than 1% of that at sea level. Pressurized air is then injected with a fuel, that can by hydrogen cause it has the highest energy per mass ratio of all fuels which is stored liquid at high pressure in a fuel tank (it is my understanding that it first goes in the tip of the rocket to cool it before being injected, otherwise the tip would melt quickly).

From now on it's a balance of pressures and speeds. Pressure in the burning chamber cannot go near pressure in the inlet cause otherwise it would cause air starving.

Questions. Would the starting speed be different at different altitudes because of differences in air density and pressure? If the starting speeds of Mach 4 or 4.5 are at the starting altitudes where a Mig 31 can fly, then what will happen with the pressure inside engine during final descent on the target were ambient air pressure increases hundreds of times? I would assume you would have to pump enough fuel to prevent extinguishing of the engine (mixture too lean) thus increase speed? Or have some sort of valve to adjust the amount of air it enters the combustion chamber.

Can't find right now with the noise (on and off) and everything the speed of exhaust in jet engines. But i would assume at least during acceleration they should obey the law of conserving momentum. m1v1=m2v2 where m1 is the plane (hyper rocket) and m2 is the mass of ejected fuel, v1 is the delta speed of the "rocket".

You have a speed difference of mach 0.5 or 1 or two or from 4.5 to 5 or 6 with an exhaust speed unknown that cannot be much higher than in turbo jet engines due to pressure limitations of the thickness of walls of the exhaust nozzle which cannot be much thicker thani in a turbojet but especially because of the inlet stagnation pressure.

In a way a scramjet is an afterburner without an engine, but in a turbojet afterburner the pressure coming from the turbojet is much greater than the pressure of air passively "rammed" in the scramjet by the speed of the air alone.

If there was no drag, the "rocket" should fly only by inertia but the engine is then needed only to beat the drag. In other words to supply the energy for the tip of the rocket to get red hot.

I would assume that if you can accelerate the rocket from Mach 4 or 4.5 (the initial starting speed of the scramjet) to 5 with your scramjet then you can call it hypersonic. (Can't see the engine in this generic diagram but the fuel tank seems awfully small). Based on assumption that efficiency of the scramjet being similar to a turbojet (fuel per distance) on afterburner and extrapolating the amount needed when flying at Mach 5 we imagine that the "rocket" would need more fuel for flying more than a hundred km or so.
10:08 Second challenge of the day. The thundering garbage truck.

1:10 Went for a walk, have stories to tell, don't have the time. Perceived air quality was 50, my mind wouldn't clear (there was a new hole next to the middle of the lawn). And i've been subjected to a bizarre allegory with several big vehicles in the middle of the road and working at the sewers. Could have something to do with back pressure, i read the word BAK on one of their devices inside a vehicle with open doors.

What we can note in the diagram above is the presence of a high pressure nitrogen tank. Nitrogen does not burn but simply increases the pressure in the tiny hydrogen tank so it can make it to the burning chamber. I would assume there is a separation membrane in the hydrogen tank so they won't mix.

From here we can get a clue on the pressure in the burning chamber. So the walls of the engine should be as thick as the nitrogen tank walls which means heavy.

And a question. Why not simply use a rocket engine and carry oxygen instead of the inert nitrogen in a similar tank. The rocket engine would not have any of the severe limitations of a scramjet. BTW i can't see any air intake in the picture of the rocket under Mig's belly.

I think they maintain the scramjet vs rocket engine myth because it theoretically uses air from atmosphere so they can carry more fuel, as a rocket of this size needing to carry both oxygen and hydrogen tanks wouldn't make it very far.

2:22 Ok i know who the guys in the street were. Sciento. Because i wrote of them last night. One of them, the first guy with the first vehicle was Tom Cruise. Even with the big moustache, his face doesn't look so fresh anymore. When i was nearest, he gave me a strange look, like staring at me for a few seconds as i passed. The other was a mime actor.

Their vehicles were in the middle of the road, up and down hill, with traffic diverted partly on bike lanes and were maneuvering some thin hoses (5/8 maybe), one going into each sewer hole.

The second guy, the mime, was at the vehicle downhill and was maneuvering energetically some hoses that were attached to some devices).

When i came home at a certain point i went with a spray extender and poured something in the mole holes in the middle area between buildings, similar to what they were doing. At the second hole, or uphill, there was a noise behind me making me very nervous, i made a move, the extension came out of the nozzle, sprang up and i got one or two drops of that in my right eye. Within a couple of minutes i was in the shower rinsing my eye. Now i got moderate pain and redness in that eye but so far i don't think it's serious.

This is an example of mind programming, what they call engrams, a combination of mind altering drugs, distraction and inducing into suggestibility all known to classical psychology. They probably use it to impress novices and make a link with Hubbard's writings. Needless to say, the whole area was subjected to the same smoke.