Thursday, May 2, 2013

Calomnia din Codul Penal


"afirmarea sau imputarea în public, prin orice mijloace, a unei fapte determinate privitoare la o persoană, care, dacă ar fi adevărată, ar expune acea persoană la o sancţiune penală, administrativă sau disciplinară ori dispreţului public."

Ce controversă? Dacă eu denunţ o persoană sau un grup în public fiindcă nu am alte mijloace sau fiindcă "legea" îi ignoră şi ceea ce spun eu e adevărat (şi ca urmare organele se sesizează, începe un proces juridic în urma cărora ei sunt sancţionaţi penal) mă fac vinovat de calomnie?

Da, sunt două aspecte, prezumţia de nevinovăţie şi libertatea de exprimare. Dar prezumţia de nevinovăţie se aplică în justiţie iar în media care este o extensie a vieţii sociale se aplică dreptul la exprimare. Eu îmi exprim opinia despre cineva, şi e posibil să greşesc dar toţi oamenii sunt supuşi greşelii şi asta nu ne ia dreptul la exprimare.

Introducerea acestui tip de definiţie a calomniei în codul penal şi sancţionarea penală încalcă dreptul la exprimare din Constituţie, foarte simplu.

3 comments:

George Ion said...

Ce e drăguţ la toată faza este cum CCR ţinea şeptarul ăsta în mână (ca să nu zic mânecă, care le au foarte largi după cum am văzut în poze) de atâta timp şi care e momentul critic că l-au scos acum. Ca să nu mai vorbim de faza că ce era legal în România ieri azi nu mai e, şi asta fără să se schimbe nici o lege.

Nu cred să aibă nici o legătură cu faptul că Patriciu a vândut Rompetrolul său în Kazakhstan, care tocmai a produs doi terorişti. Mă mai gândesc şi poate revin cu vreo idee.

George Ion said...

Sunt multe feluri în care poţi să sancţionezi un individ sau o entitate care te "defăimează" (adică te dă de gol). Cel mai bun este să-i răspunzi în acelaşi forum. Poţi să îl/o ignori. Poţi să schimbi canalul, adresa de internet sau chioşcul de ziare. Poţi să-i redirecţionezi blogul, tai contul de facebook, orice îţi stă la îndemână ca putere în stat şi orice faci de obicei la nivelul tău de individ încetişor-grăbit să-şi atingă scopurile.

George Ion said...

Acu mi-a picat fisa, spune titlul din ziarul oltenilor de pretutindeni aici mai sus că au reintrodus ăştia insulta şi calomnia în codul penal. Naşpa nu era destulă insultă şi calomnie peste tot în presă trebuiau să o reintroducă şi acolo? Cu alte cuvinte, back to the future.

Post a Comment

Friendly comments welcome

Note: Only a member of this blog may post a comment.